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ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
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shirin_054_4_566.pdf | 1.53 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
完全メタデータレコード
DCフィールド | 値 | 言語 |
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dc.contributor.author | 浅田, 実 | ja |
dc.contributor.alternative | Asada, Minoru | en |
dc.contributor.transcription | アサダ, ミノル | ja-Kana |
dc.date.accessioned | 2019-03-28T02:27:20Z | - |
dc.date.available | 2019-03-28T02:27:20Z | - |
dc.date.issued | 1971-07-01 | - |
dc.identifier.issn | 0386-9369 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2433/238039 | - |
dc.description | 個人情報保護のため削除部分あり | ja |
dc.description.abstract | 一六二〇年代の経済不況期から、ピューリタン革命期にかけては、当時英国実業界のエリートであったロンドン商人にとっても困難な時代であった。ここにとりあげたルイス・ロバーツは、そうしたなかで、貿易商人の立場から、オランダ型仲継商業を鼓吹することによって、不況打開の道を見出そうとした人である。ロバーツについては、これまでにも研究がないわけではないが、これまでの研究は、かれが仲継商業の推奨者であっったがために、いわゆる前期的商人ないしは、亜流の重商主義論者として、一蹴されるきらいがあった。けれども、当時英国の貿易業界がおかれていた国際的位置といったものを念頭におくとき、そしてとくに、クロムェル治下に公布された「航海条令」とか、英蘭戦争および航海条令体制といったことを考えあわせるとき、ロバーツの所論は、むしろこの国のその後の商業的発展と経済成長を方向づけたものとして、注目しなおす必要があるのではないか。本稿は、そうした立場から、ロバーツの交易論と航海条令成立期の二、三の史料とを関連づけて、吟味したものである。 | ja |
dc.description.abstract | The age between the economic depression in 1620's and the Puritan Revolution was a harsh time even for the London merchants, the elite class of business circles in England. In this environment Lewes Roberts, on whom I will now discuss, was a trade merchant who could design a plan to find the way out of the depression by advocating the Dutch type entrepôt trade. Though some researches have been made on Roberts, I am afraid that he has been regarded as a so-called semi-feudal merchant or an adherent mercantilist on the ground that he was an advocator of entrepôt trade. However, when we consider the situation of the English trade in the international arena in that period, or when we further consider it in the contect of the Navigation Act of Cromwell, we find that it destined the way of the commercial expansion and the economic growth of England. Therefore we feel it necessary to make a reconsideration on his discourse. In this article I shall investigate Roberts' discourse on traffic in connection with some data that suggest the formation of the Navigation Act. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | jpn | - |
dc.publisher | 史学研究会 (京都大学文学部内) | ja |
dc.publisher.alternative | THE SHIGAKU KENKYUKAI (The Society of Historical Research), Kyoto University | en |
dc.subject.ndc | 200 | - |
dc.title | <論説>ルイス・ロバーツと航海条令 | ja |
dc.title.alternative | <Articles>Discourse on Traffic by Lewes Roberts and the Navigation Act | en |
dc.type | journal article | - |
dc.type.niitype | Journal Article | - |
dc.identifier.ncid | AN00119179 | - |
dc.identifier.jtitle | 史林 | ja |
dc.identifier.volume | 54 | - |
dc.identifier.issue | 4 | - |
dc.identifier.spage | 566 | - |
dc.identifier.epage | 593 | - |
dc.textversion | publisher | - |
dc.sortkey | 04 | - |
dc.address | 京都教育大学講師 | ja |
dc.identifier.selfDOI | 10.14989/shirin_54_566 | - |
dcterms.accessRights | open access | - |
dc.identifier.pissn | 0386-9369 | - |
dc.identifier.jtitle-alternative | THE SHIRIN or the JOURNAL OF HISTORY | en |
出現コレクション: | 54巻4号 |

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