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shirin_066_1_95.pdf | 2.27 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | <論説>双頭龍文鏡 (位至三公鏡) の系譜 |
その他のタイトル: | <Article>A Genealogy of the Bronze Mirror Sotoryumom-Kyo 双頭龍文鏡 or Ishisanko-Kyo 位至三公鏡 |
著者: | 西村, 俊範 |
著者名の別形: | Nishimura, Toshinori |
発行日: | 1-Jan-1983 |
出版者: | 史学研究会 (京都大学文学部内) |
誌名: | 史林 |
巻: | 66 |
号: | 1 |
開始ページ: | 95 |
終了ページ: | 115 |
抄録: | 二世紀後半以降の代表的な鏡の一型式として、通称位至三公鏡がある。本稿ではこの鏡の主文様が、胴体の両側に籠頭を一個ずつつけた双頭龍文であり、文様を細かく分析すればそこに龍文がくずれてゆく文様変遷の過程を辿りうる事を明らかにし、あわせて、この文様変遷の過程が初現から終末まで二世紀のうちに含められることを出土例より考証した。また日本出土鏡の考察を合わせて行ない、弥生出土鏡が早期の型式のものに限られる事から、弥生出土鏡と古墳出土鏡の型式差の境界が、この鏡においては二世紀後半にあると推定した。最後に、以上の分析に基いて、この鏡の名称を双頭龍文鏡と改める事を提唱した。 The form of the bronze mirrors called Ishisankô-kyô is one of the typical in China after the latter half of the 2nd century. The motif of the main pattern of these mirrors has not been identified. But analyzing then minutely, we can trace back the process of the deformation of their pattern. The original motif is found to be Sôtôryûmon : a motif of a dragon with two heads at both ends. So I advocate that the name of these mirrors should be changed to Sôtôryûmon-kyô. And this process not only began in the 2nd century but also finished in the same century. As regards Ishisankô-Kyô dug up in Japan, I've also considered those in the Yayoi 弥生 period and Kofun 古墳 period is clearly separated. As compared with the mirrors in the Kohun period, those in the Yayoj period have only the patterns less deformed. |
記述: | 個人情報保護のため削除部分あり |
DOI: | 10.14989/shirin_66_95 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/238708 |
出現コレクション: | 66巻1号 |
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