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ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
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shirin_079_6_819.pdf | 2.56 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
完全メタデータレコード
DCフィールド | 値 | 言語 |
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dc.contributor.author | 塚本, 明 | ja |
dc.contributor.alternative | TSUKAMOTO, Akira | en |
dc.contributor.transcription | ツカモト, アキラ | ja-Kana |
dc.date.accessioned | 2019-03-28T03:52:25Z | - |
dc.date.available | 2019-03-28T03:52:25Z | - |
dc.date.issued | 1996-11-01 | - |
dc.identifier.issn | 0386-9369 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2433/239396 | - |
dc.description | 個人情報保護のため削除部分あり | ja |
dc.description.abstract | 近世日本の朝鮮観については、主に朝鮮から江戸幕府に派遣された朝鮮通信使を通して論じられてきたが、その総体を把握するためには当時の社会における朝鮮に関する知識の多様な要素を検討する必要がある。本稿はそのひとつとして、これまで十分な分析がなされてこなかった神功皇后伝説の影響について考えるものである。 神功皇盾伝説は蒙古襲来を期に、朝鮮を畜生視する内容を伴うようになる。だが秀吉の朝鮮侵略後には、神国観の転換に規定され思想家レベルでは中世的観念を脱し、近世中期以降には『古事記』、『日本書紀』に基づいて朝鮮蔑視論が展開される。しかし民衆の祭礼、信仰などの世界においては、中世的な伝説・異境観により、朝鮮を犬、あるいは鬼と表現する蔑視観が存在した。これらは統治者、思想家の影響によるものではない、近世民衆独自の朝鮮観であり、そして近代初期の征韓論を支え、また明治国家が神功皇后を国民統合のシンボルとなしえた、社会的な背景でもあった。 | ja |
dc.description.abstract | Studies of early modern Japanese perceptions of Koreans have, to date, centered upon the embassies dispatched by the Koreans to the Tokugawa bakufu. Such an approach oversimplifies, for a variety of factors shaped indigenous images of Koreans. The myth of Empress Jingu's subjugation of Korea proved particularly influential in shaping Japanese perception. The myth of Empress Jingu conquering Korea arose during the time of the Mongol invasions (1274, 1281). Koreans were viewed as beasts. During Hideyoshi's invasions of Korea (1592-8), the medieval image of Korea was abandoned as ideologues engaged in a redefinition of Japan as a 'divine country'. By the mid-Edo period, a pejorative view of the Koreans, based upon reading of the Kojiki and Nihon shoki became widespread. Nevertheless, at the level of popular customs and beliefs, the medieval myth of Korea as 'other' continued, and Koreans were conceived of as dogs and monsters. This attitude was an expression of popular sentiment autonomous from the ideologies expressed by central political and intellectual figures. This popular attitude regarding Korea supported those in the Meiji period who advocated conquering Korea, and also meshed with the Meiji state's appropriation of Jingu as a symbol of national unity. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | jpn | - |
dc.publisher | 史学研究会 (京都大学文学部内) | ja |
dc.publisher.alternative | THE SHIGAKU KENKYUKAI (The Society of Historical Research), Kyoto University | en |
dc.subject.ndc | 200 | - |
dc.title | <論説>神功皇后伝説と近世日本の朝鮮観 | ja |
dc.title.alternative | <Articles>The Role of the Empress Jingu Myth in Constructing Edo-era perceptions of Korea | en |
dc.type | journal article | - |
dc.type.niitype | Journal Article | - |
dc.identifier.ncid | AN00119179 | - |
dc.identifier.jtitle | 史林 | ja |
dc.identifier.volume | 79 | - |
dc.identifier.issue | 6 | - |
dc.identifier.spage | 819 | - |
dc.identifier.epage | 851 | - |
dc.textversion | publisher | - |
dc.sortkey | 02 | - |
dc.address | 三重大学人文学部助教授 | ja |
dc.identifier.selfDOI | 10.14989/shirin_79_819 | - |
dcterms.accessRights | open access | - |
dc.identifier.pissn | 0386-9369 | - |
dc.identifier.jtitle-alternative | THE SHIRIN or the JOURNAL OF HISTORY | en |
出現コレクション: | 79巻6号 |
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