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タイトル: <論説>中世中国における地獄と獄訟 : 唐代地獄説話に見える法と正義
その他のタイトル: <Articles>Hell and Judgement in Medieval China : Law and Justice as seen through T'ang Tales of Damnation
著者: 朴, 永哲  KAKEN_name
著者名の別形: PAK, Yonchoru
発行日: 1-Jul-1997
出版者: 史学研究会 (京都大学文学部内)
誌名: 史林
巻: 80
号: 4
開始ページ: 570
終了ページ: 597
抄録: 従来、中国法制史の研究に於いては概ね制度の外郭解明に比重が置かれてきたが、社会と人々の意識の次元から法を捉えることが必要であると筆者は考える。かかる問題意識より本稿は主に太平広記所収の唐代入冥譚を題材として当時の中国人の法意識を探ろうとするものである。そこに見える地獄の裁きは現実の律令裁判の模倣であったが、次第にその裁きは宗教的厳格さを失い世俗化していくとともに、ついには裁きの消滅、地獄の現世への従属を見るに至る。それは中国における伝統的な不死の信仰と、神による正義の実現なる西洋的法観念の欠如がもたらした結果であったが、またそこには現世の人情を裁きの基準とする「原情主義」の現れをも看取することができる。「原情主義」は現実の律と裁判に於ける基本原則の一であり、その地獄説話への反映は当時の中国人の意識における正義の所在を示すものと考えられる。
To date, legal scholarship has focused on the institutional mechanisms of Chinese law and ignored popular attitudes regarding law and justice. Justice can only be understood, however, when laws are situated in a social context. The author intends to explore contemporary T'ang attitudes regalding law and justice by examining T'ang era tales of damnation. These tales consist of judgements of hell which were modeled after worldly judgements. The absence of any sense of divine justice, as found in the West, coupled with a traditional belief in immortality, caused these judgements of hell to lose their initial severity, becoming increasingly worldly before disappearing entirely. Precisely because the judgements of these tales mirrored the fashions of the secular world, the attitudes found in these tales accurately reflect contemporary T'ang attitudes regarding law and justice. It thus becomes evident that a conception of empathy underpinned T'ang law and justice.
記述: 個人情報保護のため削除部分あり
DOI: 10.14989/shirin_80_570
URI: http://hdl.handle.net/2433/239441
出現コレクション:80巻4号

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