ダウンロード数: 1108

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
shirin_083_6_977.pdf2.12 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <論説>教部省教化政策の転回と挫折 : 「教育と宗教の分離」を中心として
その他のタイトル: <Articles>What is the Significance of the Public Indoctrination Policy by Kyobu-Sho? : In View of its Relation to School Education
著者: 谷川, 穣  KAKEN_name
著者名の別形: TANIGAWA, Yutaka
発行日: 1-Nov-2000
出版者: 史学研究会 (京都大学文学部内)
誌名: 史林
巻: 83
号: 6
開始ページ: 977
終了ページ: 1009
抄録: 明治初年、教部省は神官・僧侶を総動員しての壮大な民衆教化政策を企図した。本稿はその展開と挫折の過程を、当時の重要な論点でありながら先行研究が看過してきた、学校教育とのかかわりという観点から考察する。三島通庸を中心とする教化政策に、重要な転回をもたらしたのは、田中不二麿らの「教育と宗教の分離」理念であった。これにより、学校教育への教化政策組み込みは失敗し、教化の路線も変容してゆく。だがそれは島地黙雷の激しい批判にあい、教化政策は挫折するに至った。その島地も、教化政策を批判してゆくうちに、僧侶が初等教育を担当すべきだという自説を放棄することになる。教部省と島地に即して言うなら、この過程は近代日本社会における「分離」理念受容の出発点であった。そして「近代国民国家」の重要な民衆統合回路たる学校教育をめぐり、宗教勢力がほとんど介在してこないという近代日本の特質が形成される、その大きな契機であったと意義づけられよう。
This essay deals with the procedures of a large-scale introduction project introduced by the Ministry of Religion Kyobu-Sho in early Meiji era and focuses on how this policy drew every Shinto and Buddhist priest toward public indoctrination, specifically in relation to school education, which is an essential connection that has been neglected in previous studies. It can be stated that Fujimaro Tanaka's advocating 'the separation of education and religious' ideas played a central role in bringing about a drastic shift in this indoctrination policy lead by Michitsune Mishima. Thereafter, the plan to introduce an indoctrination system into school education failed, causing the policy line to go through some transitions. However this modified line again suffered severe criticism from Mokurai Shimaji, and consequently lead the indoctrination policy itself to collapse. The process also had an effect on Shimaji's side leading to his giving up his previous theory that Buddhist priests should be in charge of primary education. The analysis of Kyobu-sho and Shimaji enables us to mark the first step towards the widespread acceptance of the separation idea in modern Japanese society. A closer study would also clarify the forming and unifying process of Japan as a modern nation-state, a characteristic of which is that religion organizations rarely interfered with the school education.
記述: 個人情報保護のため削除部分あり
DOI: 10.14989/shirin_83_977
URI: http://hdl.handle.net/2433/239617
出現コレクション:83巻6号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。