ダウンロード数: 1310

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
Asanuma.pdf本文104.91 kBAdobe PDF見る/開く
AsanumaAb.pdf欧文抄録16.07 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 哲学のへりくだり-G・B・マシューズの〈子どもの哲学〉について-
その他のタイトル: Condescending Philosophy―Philosophical aspects of Matthew Lipman’s “philosophy in the classroom” project―
著者: 浅沼, 光樹  KAKEN_name
著者名の別形: Asanuma, Kôki
発行日: 1-Sep-2002
出版者: 京都大学哲学論叢刊行会
誌名: 哲学論叢
巻: 29
開始ページ: 68
終了ページ: 80
抄録: The author asserts that although it has originally only pedagogical intentions, Matthew Lipman's "philosophy in the classroom" project attains an interesting relevancy to the philosophy itself. And in his estimation, Gareth B. Matthews's recent results on the philosophical thinking of children corroborate this. To make this point clear, the author makes a comparison of the above two with the German Enlightenment, both of which endeavor to mediate between philosophy and the world. Kant's conception of "Philosophie nach dem Weltbegriff" is the culmination of the German Enlightenment in its founding of the nature of philosophy through its intermediation with the world. The author concludes that Matthews's "philosophy of childhood" can be considered to be an equivalent for Kant's "Philosophie nach dem Weltbegriff" and therefore, has as deep and serious philosophical significances as the Critical Philosopher's view on the ultimate nature and mission of philosophy.
URI: http://hdl.handle.net/2433/24315
出現コレクション:第29号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。