ダウンロード数: 224

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
shirin_040_6_553.pdf1.47 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <論説>明治後期における実業教育の展開 (特集 : 文化交流)
その他のタイトル: <Articles>Development of the Vocational Education in the Later Meiji Period (Studies on the Cultural Intercourse)
著者: 時野谷, 勝  KAKEN_name
著者名の別形: Tokinoya, Masaru
発行日: 1-Nov-1957
出版者: 史学研究会 (京都大学文学部内)
誌名: 史林
巻: 40
号: 6
開始ページ: 553
終了ページ: 573
抄録: 日本の近代的な学校教育体系は、明治政府が政治支配を強化するにともなって整備されていった。そのために西欧文明の輸入を急ぐ政府によって、多くは高等の教育機関から設立に着手され、新時代の指導者層の養成に力を注ぐことになった。従って近代的・西欧的な学校教育制度と、それに対する一般民衆の適応のしかたとの間には、多くの摩擦と乖離とがみられた。ましてや当時の民衆の生活が、依然として封建的な農村社会の伝統を基幹として展開されていたために、この現象は一層著しく現われることになった。実業教育の分野は、普通教育とならんで直接に民衆の生活と関係するだけに、このような点に多くの問題を含んでいる。政府は殖産興業政策の一環として、早く高等な実業教育機関の育成に努めたが、日清戦争前後の第一次産業革命以来、初めて中等以下の実業学校が全国的に開設されるようになった。そのはあいでも政府が近代工業の工員養成の学校を奨励したにもかかわらず、現実には農学校が圧倒的に多数を占め、また小学校の教科課程が現実生活と遊離する傾向が強いのに対して、それの補習的意味をもつものが多かった。一つの制度とそれの具体的な施設との間の背反は、その制度が先進文物の急速な移植によるばあいに極めて顕著である。
The modern educational system in Japan was better organized with the intensification of political control by the Meiji administration by which many, especially higher, educational institutions were established, to train the leaders of the new age. Therefore, there were many frictions and discrepancies between the European school educational system and the general public. This was much more accelerated by the fact that the public still lived in the feudalistic rural society. In this respect, there are many questions because of the close relation of the common life with the common education as well as the vocational education. As a part of the productive and industrial enterprise policy, the government endeavoured to foster the higher institutions of vocational education early in time, and established for the first time the lower vocational schools all over the country since the first industrial revolution after the Sino-Japanese War. Even in this case, in spite of the government's encouragement of establishing technical schools for the modern industry, actually agricultural schools commanded a majority and many of them were established as a supplement of elementary school curriculum. The discrepancies between one system and its actualization are remarkable in case of the rapid transplantation of advanced civilization.
DOI: 10.14989/shirin_40_553
URI: http://hdl.handle.net/2433/249324
出現コレクション:40巻6号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。