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タイトル: <論説>仁斎学の形成 : 「同一の原理」と「弁証法的思惟」
その他のタイトル: <Articles>The Formation of the Jinsai 仁斎 Theory : "Principle of Identity" and "Dialectic Thinking"
著者: 三宅, 正彦  KAKEN_name
著者名の別形: Miyake, Masahiko
発行日: 1-Sep-1965
出版者: 史学研究会 (京都大学文学部内)
誌名: 史林
巻: 48
号: 5
開始ページ: 637
終了ページ: 688
抄録: 朱子学的思惟の特質は、全存在の統一的同質的認識と矛盾の排除を意図する「同一の原理」を指標として把握できる。一七世紀京都の町衆・伊藤仁斎は、慶安-明暦期 (二〇代) の朱子学祖述のうちに、すでに「同一の原理」に背反する強烈な主観性・実践性を表現していたが、寛文期 (三〇-四〇代) に、論語古義『初本』の著作を契機として、主体と客体の対立、実践における統一を特色とする独自の思惟様式を形成する。しかし、対立は所与の絶対化によって捨象され、主体定立・実践の優位も、けっきょく外在規範の受容に帰結して、現実秩序肯定の論理として機能するのである。このような論理構造は、「同一の原理」から「弁証法的思惟」との行程に位置する絶対主義時代の論理-「同一の原理の拡張」として規定できるが、ヨーロッパのそれが意志の自律統制を基調とするのに対して、仁斎学においては逆にその排除を志向する。これは、絶対主義的傾向を強めながらも、封建領主によって権力構造が独占され、商業賓本家の上昇が拒絶された幕藩確立期の特質を反映し、同時に、仁斎の社会的対決の姿勢を明示している。寛文期は、京都商業資本家の挫折が確定的となった時代であった。
The peculiarity of thiningg in the Chu-tzu 朱子 theory can be understood through the characteristic of "principle of identity" which intends united and homogeneous cognition of whole existence and exclusion of contradiction. In the 17th century Jinsai Ito 伊藤仁斎, a Machishû 町衆 in Kyoto, already expressed the strong subjectivity and practicality against the "principle of identity" in his study of Chutzu's 朱子 thought between Keian 慶安 and Meireki 明暦; and his work, Rongokogi-Shohon 論語古義初本 in the period of Kanbun 寛文, led to his own style of thinking with its special feature, which unites the opposition between the subject and object by predominence of practice, but that opposition loses its true means by absolutization of the given object, and after all, the establishment of subject and predominance of practice results, on the contrary, into a logic which affirms uncritically the realistic order, concluding the acception of outer criterion. Such a logic can be prescribed as "extension of the principle of identity" ----the logic in the period of Absolutism----which stands on the transition stage from "principle of identity" to "dialectic thinking". Though the European logic is based on the self-control of will, the thought of Jinsai consists in its exclusion on the contrary. This is consequent on the characteristics in the establishing period of Shogunate : the monopoly of the power structure by feudal lords and the elimination of the merchant capitalists from that power structure, though strengthening the trend to Absolutism, and at the same time Jinsai's attitude of social confrontation is clearly explained. The Kanbun 寛文 era was the period of the decisive frustration of merchant capitalists in Kyoto.
DOI: 10.14989/shirin_48_637
URI: http://hdl.handle.net/2433/249833
出現コレクション:48巻5号

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