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shirin_050_3_382.pdf | 2.98 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | <論説>春秋公羊学の歴史哲学―何休『春秋公羊経伝解詁』の立場 |
その他のタイトル: | <Articles>Philosophy of History in Ch'un-ch'iu-kung-yang-hsueh 春秋公羊學 : Standpoint of Ho-hsiu's "Ch'un-ch'iu-kung-yang-ching-ch'uan-chieh-ku" 何休「春秋公羊經傳解詁」 |
著者: | 稲葉, 一郎 ![]() |
著者名の別形: | Inaba, Ichiro |
発行日: | 1-May-1967 |
出版者: | 史学研究会 (京都大学文学部内) |
誌名: | 史林 |
巻: | 50 |
号: | 3 |
開始ページ: | 382 |
終了ページ: | 427 |
抄録: | 春秋三伝 (左氏・公羊・穀梁) の中、後漢末の学者何休によって完成された公羊伝の注釈 (『春秋公羊経伝解詁』) には、一見、春秋時代の歴史事実とは全く逆の、衰乱・升平•太平へと社会・文化の進む歴史哲学が述べられている。この歴史哲学は清朝中期以降の学者の注意を引いたが、中でも康有為は西欧的進化論的思想の影響の下に、これを三段階発展を説く歴史哲学と解釈し、変法自彊運動の理論的古典的根拠としてこれを用いたのである。しかし実証的に検討してみると、この何休の歴史哲学は決してそのような直線的三段階的発展を説くものではなく、陰陽五行説の範疇の中での発展を説くものにすぎない。要するにこの歴史哲学は漢朝の絶対性を説く頌漢思想の系列に属するイデオロギー的観念的循環論とでも規定すべきものである。後漢末には当時の荒廃した歴史的現実を反映して漢朝衰亡論や衰退史観が現われたが、同じ時期にそれと全く立場を異にする歴史哲学が出現したことは興味深いことといわなければならないであろう。 At first sight the commentary ("Ch'un-ch'iu-kung-yang-ching-ch'uan-chieh-ku" 「春秋公羊經傳解詁」) of Kung-yang-ch'uan 公羊傳, one of the three Ch'un-ch'in-ch'uans 春秋三傳, by Ho-hsiu 何休, scholar of the later Han 後漢, contains a philosophy of history that society and culture develop from 'Shuai-luan' 衰亂 (decline and disturbance) through 'Sheng-p'ing' 升平 (restoration of peace) to 'T'ai-p'ing' 太平 (perfect peace), quite contrary to the historical fact in the era of Ch'un-ch'iu 春秋. This philosophy attracted the attention of some scholars after the middle of the Ch'ing 淸 dynasty; especially K'ang-yu-wei 康有爲, under the influence of European evolutional thought, interpreted it as the philosophy of the three-grade development and adopted it as a classical and theoretical ground for the Pien-fa-tzu-ch'iang 變法自彊 movement. To consider it positively, however, this philosophy of Ho-hsiu 何休 never expound this direct three-grade development, but only the development in the category of Yin-yang-wu-hsing 陰陽五行説. In short, this thought should be defined as an ideological and idealistic theory of circulation, systematized in the Sung-Han 頌漢 idea which insists on absoluteness of the Han 漢 dynasty. It may be very interesting to see that at the end of the later Han 後漢 there appeared the view of the fall of the Han dynasty and the historical theory of social deterioration, reflecting the desolate historical reality of the day and simultaneously the philosophy on the opposite stand-point also appeared. |
DOI: | 10.14989/shirin_50_382 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/249935 |
出現コレクション: | 50巻3号 |

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