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タイトル: 環境適合企業の経営戦略 --日本航空とヤマダ電機を題材に-- : 藤月会論集第29号
その他のタイトル: Strategic Environmental Adaption of Japanese Companies: Cases on Japan Airlines and Yamada Denki
著者: 京都大学経済学部藤井ゼミナール論文編集委員会  KAKEN_name
著者名の別形: H. Fujii Seminar, Faculty of Economics Kyoto University, Japan
発行日: Mar-2020
出版者: 京都大学経済学部藤井ゼミナール論文編集委員会
誌名: 藤月会論集
巻: 29
開始ページ: 1
終了ページ: 86
抄録: 第一部: 東京オリンピックやインバウンド政策等により今後も成長が見込まれる日本の航空産業に注目し、中でも今年度ですべての倒産手続きが終了するJALにスポットを当てた。元国営企業故の放漫経営を続けたJALは2010年に倒産し、その後公的支援と自助努力を経て高収益企業へと生まれ変わった。本研究は倒産の原因を追究するだけでなくJALの今後取るべき経営戦略を考察した。結果、JALが今後も今まで通りの収益をあげるためにはJALが経営戦略で明言している以上の投資をするべきだと結論づけた。投資先としては、本業と共に高い外部性を持つ事業として整備事業を提案する。
This study focuses on the Japanese aviation industry which is expected to develop its market due to the Tokyo Olympics and increase of foreign tourists. Particularly, this study pays a special attention to Japan Airlines. Japan Airlines (JAL) was bankrupted in 2010 and its insolvency could be attributed to lax management as it had been a government-owned company. However, nowadays public finance support and self-help efforts allow JAL to gain large returns. This research investigates not only the factors of bankruptcy but proposes the strategic way of application to the external environment. Considering the instable market situation, this study conclude that JAL should invest aggressively to various related business in order to secure the present profit margin. One of the most plausible strategies can be a horizontal expansion of aircraft maintenance.
第二部: 小売業者にとって商品を差別化することは難しい。メーカーのように、製造過程を通じて製品に価値を付加することができないからだ。しかし、家電流通業界のリーディングカンパニーであるヤマダ電機は、その制約条件をクリアしながら急成長を果たした。我々は、コジマとの経営比較を通じて、その要因を環境適合と円滑な資金循環であると結論付けた。他方、人口減少・少子高齢化や家電市場の飽和等の影響を受け、近年のヤマダ電機の業績は低迷している。ヤマダ電機にとって、EC事業及び住宅関連事業の育成は急務である。しかし、ヤマダ電機はこれまで家電販売事業を通じ多様な資本を蓄えてきた。それらの経営資源は、ヤマダ電機が既存の戦略的枠組みを超え新たなビジネスモデルを構築する上で役立つであろう。
It is difficult for retailers to differentiate their goods because they cannot add value to the product through the manufacturing process. However, Yamada Denki Co., Ltd, a leading company in the home appliance distribution industry, had grown rapidly while meeting the above constraints. We have concluded through business comparisons with Kojima Co., Ltd that the reasons are Yamada Denki's environmental compatibility and a smooth flow of cash. On the other hand, Yamada Denki's business performance has been sluggish in recent years, affected by macro trends such as a rise of E-commerce, a declining population and a saturation of the home appliance market. It is urgent for Yamada Denki to foster EC and housing-related businesses. However, Yamada Denki has accumulated a variety of capital through its home appliance sales business. These resources can be used by Yamada Denki to create new business models that go beyond the existing strategic framework.
目次: 刊行のことば [1]
第一部 外部環境に応じた経営構造の変化に関する分析 --日本航空を題材に-- [6]
要約(ABSTRACT) [7]
第1章 研究動機とリサーチクエスチョン [8]
第2章 JAL倒産までの流れ(2001-2009年) [10]
第3章 倒産から現在まで [15]
第4章 JALと航空業界の今後 [23]
終章 [34]
参考文献 [36]
第二部 小売流通企業の成長戦略 --ヤマダ電機を題材に-- [37]
要約(ABSTRACT) [38]
序章 研究の目的 [39]
第1章 ヤマダ電機の急成長の要因 [42]
第2章 ヤマダ電機の今後の成長戦略 [59]
終章 ヤマダ電機の成長戦略 総括 [71]
参考文献 [72]
2019年度ゼミナール活動記録 [75]
一年を振り返って [76]
編集後記 [86]
URI: http://hdl.handle.net/2433/250997
出現コレクション:藤月会論集

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