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タイトル: <論説>世本志疑 --「三礼」における『世本』受容をめぐって--
その他のタイトル: <Articles>An Analysis of the Narrative Form of the Lost Passages from the Shiben 世本 Used in Commentaries on the Three Classics of Rites 三礼
著者: 李, 弘喆  KAKEN_name
著者名の別形: LI, Hongzhe
キーワード: 『世本』
輯本
三礼
受容
『礼記正義』
Shiben
the lost passages
Three Classics of Rites
the influence of citations
limitation of statistical analysis
発行日: 20-Oct-2020
出版者: 史学研究会 (京都大学大学院文学研究科内)
誌名: 史林
巻: 103
号: 5
開始ページ: 617
終了ページ: 643
抄録: 本稿は『世本』佚文の記述形態に焦点を当て、礼学の学術史的背景を意識した上で、本稿は『世本』佚文の記述形態に焦点を当て、礼学の学術史的背景を意識した上で、「三礼」注疏における『世本』の受容状況の変遷をたどり、佚文の史料学的検討を行った。『世本』に固有の記述形式を想定した従来の議論では引用に伴う原文の攪乱といった事態を考慮しておらず、本稿は引用先の情報提示方法に注目し、佚文の注疏文としての役割を分析した。その結果、鄭玄注が専ら『世本』「作」関係の記載を用いたことの背後には後漢時代における讖緯思想の動きが看取され、賈公彦の「二礼疏」は鄭玄注に厳密に対応し、その扱い方を踏襲したと指摘した。また、『礼記正義』は礼学以外の要素も配慮され、鄭玄注の世系説明の証拠として、『世本』の世系情報を提示している。佚文の「a生b」の書法が『世本』世系記載の固有の形式であった根拠はなく、疏文が連続的な世系情報を節略した上で提示する最も常用的な形式であることが確認されるのみと主張した。
This paper focuses on an analysis of the textual form of the lost passages from the Shiben, and traces the changes in use of passages from the Shiben in the commentaries to the Three Classics of Rites with special attention given to the development of the scholarship on ritual studies. Previous researchers have overlooked the influence of citations on changes in the lost passages. This paper analyzes the role of the lost passages of the Shiben used in the commentaries to the Three Classics of Rites through an investigation of the narrative features of these commentaries.Chimpanzee: Lessons from our Sister SpeciesZheng Xuan 鄭玄's use of Shiben passages in his commentaries on the Three Classics of Rites was mostly focused on the Zuo 作chapter, which was a result of the popular belief in prognostication during Eastern Han Dynasty. A congruent relationship could be found between the lost passages from the Shiben used in a sub-commentary to the Three Classics of Rites and Zheng Xuan's commentary on them because the former followed the method that Zheng Xuan had used in his Shiben commentary, which verified the value of the Han commentaries established by early Tang scholars. The compilation of the Liji Zhengyi 禮記正義was also influenced by the study of the Zuozhuan左傳, which also took a great amount of genealogical information from the Shiben, but only to validate Zheng Xuan's construction of the genealogy. In this paper, I propose that the phrase "A gave birth to B" (A生B), which was believed to be a special expression in the genealogical records of the Shiben, is, in fact, a summary narrative of genealogical information in the sub-commentaries to the Five Classics. This paper clarifies the character of the use of passages from the Shiben in the commentaries on the Three Classics of Rites and explores the textual form of the lost passages, which the author employs to point out limitations in statistical analysis that has been used in recent research to reconstruct lost passages.
著作権等: ©史学研究会
許諾条件により本文は2024-10-20に公開
DOI: 10.14989/shirin_103_5_617
URI: http://hdl.handle.net/2433/261156
出現コレクション:103巻5号

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