このアイテムのアクセス数: 273
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
hes_29_77.pdf | 1.35 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 安浩相の教育活動に関する研究 --1945年から1950年までの時期を中心に-- |
その他のタイトル: | The research of the An Ho-san's Educational Activities --around the time between 1945 and 1950-- |
著者: | 高城, 建人 ![]() |
著者名の別形: | TAKASHIRO, Kento |
発行日: | 20-Dec-2020 |
出版者: | 京都大学大学院人間・環境学研究科 |
誌名: | 人間・環境学 |
巻: | 29 |
開始ページ: | 77 |
終了ページ: | 92 |
抄録: | 本研究は, 韓国の初代文教部長官(日本の文部科学大臣に相当)である安浩相(アンホサン)の教育思想の実現に関する研究である. 具体的には1945年(日本の植民地支配から解放された年)から文教部長官に就任する1948年までの教育に関する安浩相の考えを分析し, 文教部長官に在任した2年間にかけて自らの考えを実際の政策及び法律の実現に向けてどのように行動し実現させたのかを検証することである. 筆者は, 安浩相の考えは, 教育法の制定や学生団体の設立において多くが実現されたという仮説を提示した. 同仮説に基づいて分析を行った結果, 6・3・3・4 制の学制や「弘益人間」概念の導入, 民族主義教育や義務教育について一貫した考えを持っており, 実際の法律制定や政策としての文盲退治運動とハングル使用の奨励, 学徒護国団の設立において彼の考えが反映されたことが明らかになった. This article is researched about the educational ideas of An Ho-san who is the first education minister in Korea. Especially, it is to analyze An Ho-san ʻs thoughts on education from 1945 to 1948, the year of liberation from Japan's colonial rule, and researched how much realized his ideas into actual law for two years before stepping down after taking office as education minister. The author suggested that An Ho-san's idea was largely realized in the establishment of educational laws and student organizations. As a result of the analysis based on this hypothesis, it became clear that he had a consistent idea about the introduction of the 6/3/4 school system, the concept of "Hongik Ingan" and nationalist and compulsory education, and his idea was reflected in the actual legislation, the promotion of the eradication of literary blindness and the use of Hangul as a policy, and the establishment of a student protection group. |
著作権等: | ©2020 京都大学大学院人間・環境学研究科 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/261665 |
出現コレクション: | 第29巻 |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。