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タイトル: <実践報告>協定等に基づく多文化共学短期派遣留学プログラム --10年間の実践記録と今後の展開への視点--
その他のタイトル: <Survey and Practical Report>Multicultural Educational Short-term Study Abroad Program Based on Inter-University Agreements --10 years of practice and perspectives on future development--
著者: 韓, 立友  KAKEN_name
西島, 薫  KAKEN_name
家本, 太郎  KAKEN_name
河合, 淳子  KAKEN_name
著者名の別形: HAN, Liyou
NISHIJIMA, Kaoru
IEMOTO, Taro
KAWAI, Junko
キーワード: 多文化交流
短期留学
共同学習
語学学習
危機管理
Multicultural Exchange
Short-term Study Abroad
Collaborative Learning
Language Learning
Crisis Management
発行日: Mar-2021
出版者: 京都大学国際高等教育院
誌名: 京都大学国際高等教育院紀要
巻: 4
開始ページ: 1
終了ページ: 18
抄録: 本稿では大学間学生交流協定等に基づく「多文化共学短期派遣留学プログラム」の10年間の活動記録をまとめ、その成果と今後の課題を報告する。本プログラムは京都大学生を本学の学生交流協定校に2週間から4週間派遣する短期留学プログラムである。現在のところ派遣先は東アジア、東南アジアの協定校である。本プログラムは(1)現地学生との共同セミナー・共同学習、(2)現地語の学習そして(3)派遣先大学提供の講座受講・実地研修・文化体験から構成される。10年間、改善を重ねつつ、教育効果の高いプログラムを目指してきた。これらの改善を通じて、現地学生との共学、本学留学生をチューターとした事前語学学習、ヘルスケア支援体制、本学の教育に理解のある現地の教員の協力による危機管理体制など独自の内容と体制を構築してきた。プログラムの質の一層の向上と運営体制の効率化を行うため、単位認定や事務体制の構築等今後の改善点についても指摘した。
This paper summarizes the activities of Kyoto University's Multicultural Educational Short-term Study Abroad Program based on Inter-University Agreements during the ten-year period (2010-2019) and reports on its achievements and future challenges. Students in the program study at partner universities for a period of two to four weeks (to date all partners have been in East Asia and Southeast Asia). The students (1) attend collaborative seminars and learning with the local students, (2) learn local languages, and (3) participate in lectures, field study, and cultural experiences offered by the affiliated universities. During the ten-year period, we have continuously made improvements to the program with the aim of achieving high-level educational outcomes. Through these improvements, we have developed unique content and systems, including preparatory language learning with international students of our university, collaborative learning with local students of the partner university, and health care support and crisis management systems managed in cooperation with local faculty members who understand our university's education. This paper also outlines future improvements that can enhance the quality of the program and the efficiency of its administration, such as the accreditation of credits and the construction of an administration system.
著作権等: 本誌に掲載された論文、研究ノート、書評、調査・報告その他類似のものの著作権は、教育院に帰属する。
DOI: 10.14989/ILAS_4_1
URI: http://hdl.handle.net/2433/262676
出現コレクション:第4号

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