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a49b0p55.pdf | 1.95 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 津波作用時における係留船舶の動揺特性 |
その他のタイトル: | Motions of a Mooring Vessel in Tsunami |
著者: | 東野, 洋司 高山, 知司 林, 秀和 津田, 宗男 大木, 泰憲 |
著者名の別形: | HIGASHINO, Hiroshi TAKAYAMA, Tomotsuka HAYASHI, Hidekazu TSUDA, Muneo OOKI, Yasunori |
キーワード: | 津波 係留船舶 動揺特性 反力特性 水理実験 tsunami mooring vessel hydraulic experiment |
発行日: | 1-Apr-2006 |
出版者: | 京都大学防災研究所 |
誌名: | 京都大学防災研究所年報. B |
巻: | 49 |
号: | B |
開始ページ: | 515 |
終了ページ: | 524 |
抄録: | 本研究は,津波作用時における係留船舶の動揺特性と,船舶衝突時の係留施設の反力特性を明らかにすることを目的として水理実験を行った。実験結果から,Swayが顕著であり,Heaveは水面変位に同調し,Rollは防舷材衝突時に生じる程度であった。ドルフィン係留では係留索の破断や係留施設の損傷のおそれがある事が分かった。船舶衝突時の防舷材反力は衝突速度との相関が高いことが明らかになった。Swayの抑制に増索は有効であるが,衝突力ではケースにより増大するおそれがある。 The purpose of this study is to clarify the oscillation properties of mooring vessel and reaction load properties of port facilities in tsunami. From experimental observation, it is found that sway at full load condition, H.W.L. and initial forward-rush wave is longer than ones at light load condition, L.W.L. and initial backrush wave. When the mooring cables are added more, sway is restrained. However, reaction load of fender beam are conversely increased at full load condition. It is necessary to use numerical simulation for examination of countermeasure. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/26644 |
関連リンク: | http://www.dpri.kyoto-u.ac.jp/dat/nenpo/no49/49b0/a49b0p55.pdf |
出現コレクション: | No.49 B |
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