ダウンロード数: 514

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
jarps_2_12j.pdf1.96 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <実践報告>オンラインで実施されるゲーム型の図書館ガイダンスの制作と実践
その他のタイトル: <Case Reports>Creation and Implementation of a Game-Type Library Guidance Conducted Online
著者: 寺島, 哲平  KAKEN_name  orcid https://orcid.org/0000-0002-2915-7250 (unconfirmed)
石田, 喜美  KAKEN_name  orcid https://orcid.org/0000-0003-3879-462X (unconfirmed)
名城, 邦孝  KAKEN_name
関, 敦央  KAKEN_name
宮崎, 雅之  KAKEN_name
著者名の別形: Terashima, Teppei
Ishida, Kimi
Nashiro, Kunitaka
Seki, Atsuhisa
Miyazaki, Masayuki
キーワード: 大学図書館
図書館利用教育
Googleフォーム
Google forms
library use education
university libraries
発行日: 20-Dec-2021
出版者: 日本RPG学研究会
誌名: RPG学研究
巻: 2
開始ページ: 12j
終了ページ: 21j
抄録: 筆者らの研究チームでは, これまで大学図書館の利用方法が学べるゲーム型の図書館ガイダンス「Libardry」(リバードリィ)を大学図書館で実施してきた.しかし2020年度は, 新型コロナウイルス感染拡大防止の影響により, 大学図書館は閉館を余儀なくされた.このような状況下で, 多くの大学図書館では, オンラインで図書館ガイダンスを実施する試みを行った.同様に筆者らの研究チームでも, 今までのゲーム型の図書館ガイダンスの知見を活かし, 有料ツールや特別な技術がなくとも制作可能な, 図書館ガイダンス「Libardy Form」(リバードリィ・フォーム)を制作することを試み, それが図書館利用学習へもたらす影響を知るための探索的な調査を実施した.具体的には「Libardry Form」の特徴を試行調査として, 第一著者が担当する大学授業とSNSを通じて, 「Libardry Form」のプレイ体験者を募集し, 大学生11人, 一般参加者31人の協力を得た.プレイ体験後アンケート調査への回答を依頼したところ, 動画型の図書館ガイダンスよりもゲーム型の図書館ガイダンスを選好する回答者が33人(78.6%)であることがわかった.またプレイを体験した大学生11人に対して, 追加の事前・事後調査についての協力を求め, 得られた8人の有効回答についての結果を分析すると, 大学図書館を利用した経験のある2年生や3年生には「Libardry Form」の影響を認めることが難しかった.一方, 有効回答数が少ないため一般化はできないものの, 大学図書館を利用した経験の少ない1年生の理解度向上に寄与する可能性があることが示唆された.
The author's research team has been conducting "Libardry" a game-type library guidance program to learn how to use university libraries. However, in the fiscal year 2020, university libraries had to be closed due to the influence of preventing the spread of the new coronavirus. Under these circumstances, many university libraries attempted to provide library guidance online. In the same way, the author's research team tried to create a library guidance "Libardry Form" which does not rely on any paid tools or special skills. Based on the research team's prior experiences with game-type library guidance, we conducted an exploratory study to understand the game's impact on library learning. Concretely, for a trial survey of the features of the "Libardry Form" we recruited eleven university students during classes taught by the first author and thirty-one participants from the general public via SNS. After playing the game, we asked the participants to fill out a questionnaire. Thirty-three respondents (78.6%) preferred our game-type library guidance to the more common video-type guidance. We also asked the eleven university students who experienced the game to cooperate with us for additional pre- and post-surveys and analyzed the results of the eight valid responses we received. We found that it was difficult to recognize the influence of the "Libardry Form" on sophomore and junior students who had used university libraries before. Contrastingly, although it is not possible to generalize the results due to the small number of valid responses, the results indicate that the "Libardry Form" may improve the understanding of freshmen who have little experience using university libraries.
記述: 本文ファイルを差し替え(2022/01/17)
著作権等: This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
この作品はクリエイティブ・コモンズ表示4.0国際ライセンスの下に提供されています.
DOI: 10.14989/jarps_2_12j
URI: http://hdl.handle.net/2433/266696
関連リンク: https://jarps.net/journal/issue/view/3
出現コレクション:2号: 遠隔RPG:オンラインとリモートのアナログロールプレイング

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このアイテムは次のライセンスが設定されています: クリエイティブ・コモンズ・ライセンス Creative Commons