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ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
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jarps_2_22e.pdf | 3.16 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
完全メタデータレコード
DCフィールド | 値 | 言語 |
---|---|---|
dc.contributor.author | Yamamoto, Mahisa | en |
dc.contributor.alternative | 山本, 真妃沙 | ja |
dc.contributor.transcription | ヤマモト, マヒサ | ja-Kana |
dc.date.accessioned | 2021-12-23T07:38:52Z | - |
dc.date.available | 2021-12-23T07:38:52Z | - |
dc.date.issued | 2021-12-20 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2433/266697 | - |
dc.description.abstract | To investigate the possibility of entertainment to be a part of peace education for adults, the author wrote a Call of Cthulhu TRPG (CoC) scenario for this case study. The players who participated in this scenario afterward answered an open-ended survey. On the one hand, the survey results point to limitations of the current version of the scenario but also implied essential factors for developing and managing CoC TRPG scenarios and sessions for peace educational purposes. First, for effective sessions, the scenario needs to incorporate the main theme intelligibly for players. Second, letting players think about how their characters perceive social issues may help players rethink their views and contribute to raising awareness of an issue. Third, sessions benefit from adapting them to different formats of play: offline and remote play, voice chat, and text chat sessions. | en |
dc.description.abstract | 大人の平和教育の一部にエンターテイメントを利用する有用性を探求するために, 筆者はクトゥルフ神話TRPGのシナリオを本研究のために書き下ろした.このゲームセッションの参加者による自由記述式アンケートの回答から, 現在のバージョンのシナリオの弱みが明らかになったが, 同時にクトゥルフ神話TRPGのシナリオとセッション運営を効果的に発展させるために重要な要素が判明した.第一に, 平和教育に効果的なセッションのためには, メインテーマを参加者にわかりやすくシナリオに織り込まなくてはならない.第二に, セッションはプレイヤーにキャラクターがどのように社会問題を捉えるかを考えさせることで, ひいてはプレイヤー自身が社会問題についての意識を高めるきっかけとなる可能性がある.第三に, セッションは異なる形式に対応するべきである.TRPGセッションの形式は大きく分けてオフライン(対面)プレイとリモートプレイがあり, リモートプレイにはボイスチャットセッションとテキストチャットセッションが主な形式として存在する. | ja |
dc.language.iso | eng | - |
dc.publisher | 日本RPG学研究会 | ja |
dc.publisher.alternative | Japanese Association for Role-Playing Game Studies | en |
dc.rights | This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. | en |
dc.rights | この作品はクリエイティブ・コモンズ表示4.0国際ライセンスの下に提供されています. | ja |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ja | - |
dc.subject | Peace education | en |
dc.subject | scenario writing | en |
dc.subject | serious gaming | en |
dc.subject | tabletop role-playing games | en |
dc.subject | TRPG | en |
dc.subject | 平和教育 | ja |
dc.subject | シリアスゲーム | ja |
dc.subject | シナリオライティング | ja |
dc.subject.ndc | 798 | - |
dc.title | <Case Reports>A Case Study on Effective Scenario Writing and Session Management employing Call of Cthulhu TRPG in Peace Education for Adults | en |
dc.title.alternative | <実践報告>大人の平和教育のための効果的なクトゥルフ神話TRPGのシナリオ作成とセッション運営の実施について | ja |
dc.type | departmental bulletin paper | - |
dc.type.niitype | Departmental Bulletin Paper | - |
dc.identifier.jtitle | RPG学研究 | ja |
dc.identifier.volume | 2 | - |
dc.identifier.spage | 22e | - |
dc.identifier.epage | 30e | - |
dc.textversion | publisher | - |
dc.sortkey | 07 | - |
dc.address | Independent Scholar | en |
dc.address.alternative | 独立研究者 | ja |
dc.relation.url | https://jarps.net/journal/issue/view/3 | - |
dc.identifier.selfDOI | 10.14989/jarps_2_22e | - |
dcterms.accessRights | open access | - |
dc.relation.isDerivedFrom | https://jarps.net/journal/issue/view/3 | - |
dc.identifier.eissn | 2434-9682 | - |
dc.identifier.jtitle-alternative | Japanese Journal of Analog Role-Playing Game Studies | en |
出現コレクション: | 2号: 遠隔RPG:オンラインとリモートのアナログロールプレイング |
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