ダウンロード数: 436
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
jarps_2_31.pdf | 12.53 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
完全メタデータレコード
DCフィールド | 値 | 言語 |
---|---|---|
dc.contributor.author | Hermann, Adrian | en |
dc.contributor.author | Reininghaus, Gerrit | en |
dc.contributor.alternative | ヘルマン, エイドリアン | ja |
dc.contributor.alternative | ライニクハウス, ゲリット | ja |
dc.date.accessioned | 2021-12-23T07:38:53Z | - |
dc.date.available | 2021-12-23T07:38:53Z | - |
dc.date.issued | 2021-12-20 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2433/266699 | - |
dc.description.abstract | This article explores a central aspect of contemporary online play culture in some parts of the indie TRPG community: the “character keeper” as an emphatically ‘digital’ character sheet, most often realized as a Google Sheets spreadsheet. Rather than simply functioning as digital equivalents of paper character records, keepers serve as shared sheets, allowing all players to refer to the information on all player characters simultaneously. They take advantage of the programming interface of Google Sheets to provide automated functions like drop-down selections for character options or real-time calculation of stats. In many cases, keepers also include tabs for tracking shared session and campaign notes as well as scenario and game state information for the GM and include a lot of the reference information needed to play the game. Finally, they integrate supplementary safety tools that facilitate play and provide links to other accessories used during online play, like digital dice rollers or additional visualization tools. Throughout the article, we discuss the general role of characters sheets in TRPGs and analyze character keepers’ particular characteristics and the pragmatics of their use. Subsequently, we highlight elements of a short history of this format, describe some historical and contemporary examples, and close with a systematic exploration of contemporary player and designer theorizing on this topic. | en |
dc.description.abstract | 本稿では, 同人TRPGコミュニティの一部で見られる, 現在のオンラインプレイ文化の中心的な側面である, Google Sheetsスプレッドシートとして実現されることが多い「デジタル」キャラクターシートとしての「キャラクターキーパー」について考察する.キーパーは, 単に紙のキャラクター記録のデジタル版として機能するのではなく, すべてのプレイヤーがすべてのプレイヤーキャラクターの情報を同時に参照できる, 共有シートとして機能している.また, Google Sheetsのプログラミングインターフェイスを利用して, キャラクターのオプションをドロップダウンで選択したり, ステータスをリアルタイムに計算したりするなどの自動化機能を備えている.多くの場合, キーパーには, 共有セッションやキャンペーンのメモ, GMのためのシナリオやゲームステートの情報などを記録するタブが含まれており, ゲームをプレイするために必要な多くの参考情報が含まれている.最後に, ゲームを円滑に進めるための補助的な安全ツールを統合し, デジタルサイコロや追加の視覚化ツールなど, オンラインプレイで使用する他のアクセサリーへのリンクを提供している.本稿では, TRPGにおけるキャラクターシートの一般的な役割を説明した上で, キャラクターキーパーの特徴とその使用方法を分析している.続いて, このフォーマットの短い歴史の要素を紹介し, いくつかの歴史的および現代的な例を説明し, 最後に, このトピックに関する現在のプレイヤーとデザイナーの理論化を体系的に探る. | ja |
dc.language.iso | eng | - |
dc.publisher | 日本RPG学研究会 | ja |
dc.publisher.alternative | Japanese Association for Role-Playing Game Studies | en |
dc.rights | This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. | en |
dc.rights | この作品はクリエイティブ・コモンズ表示4.0国際ライセンスの下に提供されています. | ja |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ja | - |
dc.subject | Character sheet | en |
dc.subject | character keeper | en |
dc.subject | indie TRPGs | en |
dc.subject | online play | en |
dc.subject | play aids | en |
dc.subject | キャラクターシート | ja |
dc.subject | キャラクターキーパー | ja |
dc.subject | 同人TRPG | ja |
dc.subject | オンラインプレイ | ja |
dc.subject | プレイ・エイド | ja |
dc.subject.ndc | 798 | - |
dc.title | <Original Research>Beyond the Character Sheet: "Character Keepers" as Digital Play Aids in the Contemporary Indie TRPG Community | en |
dc.title.alternative | <研究論文>キャラクターシートを超えて: 現代の同人TRPGコミュニティにおけるデジタルプレイ補助としての「キャラクターキーパー」 | ja |
dc.type | departmental bulletin paper | - |
dc.type.niitype | Departmental Bulletin Paper | - |
dc.identifier.jtitle | RPG学研究 | ja |
dc.identifier.volume | 2 | - |
dc.identifier.spage | 31 | - |
dc.identifier.epage | 50 | - |
dc.textversion | publisher | - |
dc.sortkey | 09 | - |
dc.address | University of Bonn | en |
dc.address | Independent Scholar | en |
dc.address.alternative | ボン大学 | ja |
dc.address.alternative | 独立研究者 | ja |
dc.relation.url | https://jarps.net/journal/issue/view/3 | - |
dc.identifier.selfDOI | 10.14989/jarps_2_31 | - |
dcterms.accessRights | open access | - |
dc.relation.isDerivedFrom | https://jarps.net/journal/issue/view/3 | - |
dc.identifier.eissn | 2434-9682 | - |
dc.identifier.jtitle-alternative | Japanese Journal of Analog Role-Playing Game Studies | en |
出現コレクション: | 2号: 遠隔RPG:オンラインとリモートのアナログロールプレイング |
このアイテムは次のライセンスが設定されています: クリエイティブ・コモンズ・ライセンス