ダウンロード数: 177

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
jjm.71_3.pdf3.67 MBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.authorツァイルホーファー, ルイーサja
dc.contributor.alternativeZeilhofer, Luisaen
dc.date.accessioned2022-08-12T00:48:21Z-
dc.date.available2022-08-12T00:48:21Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/275861-
dc.description本研究のデータの一部は,日本マインドフルネス学会第6回大会においてポスター発表された(2019年8月24日)。ja
dc.description.abstract瞑想の実践は,教育場面において学生の学習意欲や学業成績を向上させる効果があることが示されてきた。しかしながら,これらの効果は,学生が瞑想を積極的に受け入れた場合にのみ得られることが指摘されている。瞑想の高等教育への導入のより効果の高いあり方を検討するうえでは,瞑想に対する学生の能動的受容について詳細に検討する必要があると考えられる。本研究では,日本の大学で第二外国語科目としてドイツ語を受講している学生110名を対象に,4回の授業のはじめに2種類の瞑想のいずれかを3分間実施し,4回目の授業終了時に瞑想実践に関する質問調査を行った。その結果,量的および質的指標の両方から,参加者の多くが瞑想をポジティブに評価し,瞑想に対して前向きであることが示唆された。瞑想の種類による差はみられなかった。さらに多くの学生は,「集中力があがった」または「リラックスを感じた」時に瞑想を高く評価し,これらが瞑想を能動的受容する要因であることが示唆された。この結果は,外国語教育での瞑想の能動的受容に対する理解を深めることに貢献することが考えられる。ja
dc.description.abstractMeditation practice in educational settings has been shown to improve students' motivation for learning and academic performance. However, these effects are suggested to be achieved only when students actively engage in the meditation exercise. The key factor is the students' acceptance of the in-class meditation, which is a prerequisite for them to benefit the most from the practice. To better incorporate meditation into higher education, a detailed examination of the students' acceptance regarding meditation practice is necessary. In the present study, 110 Japanese university undergraduates who took German as a second foreign language practiced for 3 minutes either with a guided meditation or a counting breath technique at the beginning of each class. A questionnaire survey was conducted when 4 lectures were over, to collect both quantitative and qualitative data regarding their attitude towards the meditation practice. The results revealed relatively high levels of acceptance regarding the meditation practice and showed that the two meditation techniques were equally accepted. Furthermore, many students rated meditation particularly highly when they felt ''more focused'' or ''more relaxed'', suggesting that these were especially decisive factors in their acceptance of the exercises. These results may contribute to a better understanding of the acceptance of meditation in foreign language education.en
dc.language.isojpn-
dc.publisher日本マインドフルネス学会ja
dc.publisher.alternativeJapanese Association of Mindfulnessen
dc.rights© 2022 本論文著者ja
dc.rights© 2022 Authoren
dc.subject瞑想ja
dc.subject能動的受容ja
dc.subject大学教育ja
dc.subject外国語学習ja
dc.subject混合研究ja
dc.subjectMeditationen
dc.subjectAcceptanceen
dc.subjectHigher Educationen
dc.subjectForeign Language Learningen
dc.subjectMixed Methods Researchen
dc.title大学での第二外国語授業における瞑想に対する能動的受容ja
dc.title.alternativeAcceptance of Meditation in Second Language Classes Among Japanese University Studentsen
dc.typejournal article-
dc.type.niitypeJournal Article-
dc.identifier.jtitleマインドフルネス研究ja
dc.identifier.volume7-
dc.identifier.issue1-
dc.identifier.spage23-
dc.identifier.epage36-
dc.relation.doi10.51061/jjm.71_3-
dc.textversionpublisher-
dcterms.accessRightsopen access-
datacite.awardNumber20K13104-
datacite.awardNumber.urihttps://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-20K13104/-
dc.identifier.eissn2436-0651-
dc.identifier.jtitle-alternativeJapanese Journal of Mindfulnessen
jpcoar.funderName日本学術振興会ja
jpcoar.awardTitleMeditation as a Tool for Language Learning --Mindfulness as a New Approach to Foreign Language Teaching in Modern Higher Educationen
出現コレクション:学術雑誌掲載論文等

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。