このアイテムのアクセス数: 461

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
hes_31_75.pdf1.16 MBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.authorNAKAJIMA, Aien
dc.contributor.alternative中島, 藍ja
dc.date.accessioned2023-03-27T07:55:58Z-
dc.date.available2023-03-27T07:55:58Z-
dc.date.issued2022-12-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/279990-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to understand how social anxiety arises in a foreign language learning environment and how it is affected, and to gain a better understanding of the actual situation of learners with social anxiety. A semi-structured interview was conducted with a female socially anxious learner for 7 hours on 7 occasions, and the interview data were analyzed using a grounded theory approach. The analysis was divided into four steps, generating five hypothetical findings and their models. The results showed that social anxiety does not develop abruptly in a foreign language learning environment, but rather appears gradually through conditioning and that foreign language anxiety may increase at the same time. In addition, these anxieties cause not only a loss of self-confidence but also self- and existence-denial that persists even after leaving the conditioning. However, learners with social anxiety tendencies can be helped to move in a more positive direction with support from others. Since this can be associated with other psychiatric disorders, it remains an issue to consider and generalize the results in such fields.en
dc.description.abstract本研究は,外国語学習環境において社交不安がどのように生まれ,どのような影響があるのかを知り,社交不安を抱える学習者の実態を少しでも把握することを目的としておこなわれた.社交不安傾向を抱える女性1名に,合計7回,7時間の半構造化面接をおこない,その中から得られたインタビューデータを,グラウンデッド・セオリー・アプローチを用いて分析をおこなった.分析のステップは4つに分かれ,4つの仮説的知見とそのモデルを生成した.その結果,外国語学習環境下で,社交不安は急に発現するのではなく条件付けにより徐々に現れ,同時に外国語不安も増大する可能性があることが分かった.また,それらの不安によって,自信をなくすだけでなく,条件付けから離れても続く自己否定・存在否定までも引き起こされる.だが,社交不安傾向を抱える学習者は他者からのサポート次第で,よりよい方向に進めることが明らかになった.これは他の精神疾患とも関連付けられるため,そのような分野との関連を考慮し,一般化していくことが課題として残された.ja
dc.language.isoeng-
dc.publisher京都大学大学院人間・環境学研究科ja
dc.publisher.alternativeGraduate School of Human and Environmental Studies, Kyoto Universityen
dc.rights©2022 京都大学大学院人間・環境学研究科ja
dc.subject.ndc360-
dc.subject.ndlcZE5-
dc.title<Originals>Social anxiety disorder and its impact on foreign language learningen
dc.title.alternative<論文>外国語学習における社交不安とその影響ja
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAN10409834-
dc.identifier.jtitle人間・環境学ja
dc.identifier.volume31-
dc.identifier.spage75-
dc.identifier.epage89-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey06-
dc.addressGraduate School of Human and Environmental Studies, Kyoto Universityen
dc.address.alternative京都大学大学院人間・環境学研究科共生人間学専攻ja
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn0918-2829-
dc.identifier.jtitle-alternativeHuman and Environmental Studiesen
出現コレクション:第31巻

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。