ダウンロード数: 147

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
jic097_448.pdf7.23 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 南北朝後期・隋代における法界佛像の圖像形成 --フリーア美術館所藏作例を中心に--
その他のタイトル: <Articles>The Formation of the Cosmological Buddha in the Sixth Century: A Study of the Statue at the Freer Gallery of Art
著者: 易, 丹韵  KAKEN_name
著者名の別形: YI, Danyun
発行日: 25-Dec-2022
出版者: 京都大學人文科學研究所
誌名: 東方學報
巻: 97
開始ページ: 448
終了ページ: 375
抄録: This paper investigates the statue of the Cosmological Buddha (法界佛像) in the Freer Gallery of Art, which can be identified as Vairocana (盧舍那). This study focuses on the process of how the statue was created, especially the formation of the Buddhist Cosmology Image that carved on the front of its monastic robe. First, I re-examine some important motifs lining up vertically along the central part of the robe and suggest the palace-like architecture below the Mountain Sumeru should be identified as Kapilavastu, the symbol of the center of the terrestrial world. Moreover, the front-facing horse on the vertical axis of the robe can be interpreted as the motif that implies the Buddha is revealing his hidden male organ. Next, I point out that the Buddhist Cosmology Image carved on the front of the statue has multiple iconographical and textual sources. Therefore, it is difficult to regard the Buddhist Cosmology Image as the representation of Buddhist Cosmology that derived from the Avatamsaka Sutra. Finally, by reassessing the impact of the Avatamsaka Sutra on the formation of the statue, I propose that the practice/conduct of visualizing the Buddhist Cosmology on the surface of a Buddha statue originates from the Avatamsaka Sutra.
記述: 本稿は京都大學人文科學硏究二〇二一年度共同硏究「龍門北朝窟の造像と造像記」班(二〇二一年六月二十二日)及び二〇二二年度共同硏究「東アジアの宗敎美術と社會」班(二〇二二年四月二十六日)における口頭發表に加筆修正を加えたものである。その內容は二〇二〇年度早稻田大學大學院文學硏究科に提出した博士論文「「法界佛像」の圖像學的硏究」と一部重複します。
著作権等: 未許諾の図版は非公開
DOI: 10.14989/281937
URI: http://hdl.handle.net/2433/281937
関連リンク: http://hdl.handle.net/2065/00080982
出現コレクション:第97册

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。