ダウンロード数: 212
完全メタデータレコード
DCフィールド | 値 | 言語 |
---|---|---|
dc.contributor.author | 秋山, 良都 | ja |
dc.contributor.alternative | AKIYAMA, R. | en |
dc.contributor.transcription | アキヤマ, リョウト | ja-Kana |
dc.date.accessioned | 2023-07-24T08:25:47Z | - |
dc.date.available | 2023-07-24T08:25:47Z | - |
dc.date.issued | 2023-06-20 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2433/284438 | - |
dc.description | <小特集>20世紀作曲家における創作プロセスと語法創造 | ja |
dc.description | Sonderheft: Kompositionsprozess und Werkinterpretation | de |
dc.description | 本論文は,2022年6月30日にライプツィヒ大学ディジタル・オルガノロジー研究所において筆者が主催したシンポジウム Farbe und Atmosphäre im tiefen Schweben: Basstrompete und Bass-/Kontrabasstuba im Orchesterklang Richard Wagnersにおける研究発表,„„Weißt du, was daraus wird?“: Der dämmrige Glanz der Basstrompete im Ring des Nibelungen“の一部に基づく。 | ja |
dc.description.abstract | R. ワーグナーは,《ニーベルングの指環》の楽器法において,同時代の管弦楽編成においても軍楽隊編成においても,非慣習的な金管楽器の導入を試みた。四部作全体の音響テクスチュアにおいて,〈バストロンペーテ Basstrompete〉は,ドラマトゥルギー上の根幹となっている。19世紀に発明された中低音金管楽器の一つとしてのバストランペットは,音楽学・楽器学において,専ら《指環》との関係において説明されてきた。ところが,その用語法と形態は,同時代の実践においても,研究においても錯雑としている。19世紀におけるヨーロッパ近代金管楽器研究の概念史的問題は,新形態楽器の開発・応用において,形態論的・意味論的認識が溶解したことにある。とりわけ,ヴァルヴ式金管楽器の「バス」の発明と応用は,金管楽器の類型と文化的意味の(再) 定義を問題化する要因となっていた。ワーグナーは,《指環》の作曲=作劇過程において,この問題を把握し,〈バストロンペーテ〉声部を,金管楽器群の声部拡充とコンソート的な標準化に馴致させるのではなく,どの楽器群にも完全に所属し得ない,不確定な音響として実験した。それはまた,軍楽隊のための楽器製造・演奏慣習からも異型の声部であった。 | ja |
dc.description.abstract | In the instrumentation of Der Ring des Nibelungen, Richard Wagner disposed specific instrumental parts that were perceived as strange in the contemporary practice of orchestras and military bands. These new parts play not supplemental, but central roles in the sound texture in the tetralogy. Basstrompete is the very case of Wagner's instrumentation technique. While the bass trumpet was the technical invention and development of the low brass section of nineteenth-century bands, musicological and organological research on this valve labrosone has focused on its use in Wagner's compositions. However, investigation on the history of the concept indicates hat the terminology and typology in the period of his composition was rather confounding. The critical concern during the technological upheaval in the manufacture and performance of the modern European labrosone was (re)defining the typological construction, sound conception, and cultural meaning of brass wind instruments. Wagner perceived this problem in the compositional process and experimented with an unknown instrumental timbre that could not be a part of other instrument sections. Basstrompete was not the solution for the amplification and standardization of the consort brass parts. Besides the terminological coincidence, Wagner's Basstrompete was an indeterminable instrument with its heterogenous sound alien to contemporary perception. | en |
dc.language.iso | jpn | - |
dc.publisher | 京都大學人文科學研究所 | ja |
dc.publisher.alternative | THE INSTITUTE FOR RESEARCH IN HUMANITIES, KYOTO UNIVERSITY | en |
dc.subject | バストロンペーテ(バストランペット) | ja |
dc.subject | ヴァルヴ式金管楽器 | ja |
dc.subject | 楽器法 | ja |
dc.subject | 概念史 | ja |
dc.subject | 不確定性 | ja |
dc.subject | Basstrompete | de |
dc.subject | valve labrosone | en |
dc.subject | instrumentation | en |
dc.subject | history of concept | en |
dc.subject | indeterminacy | en |
dc.title | 作曲過程における楽器生成の可能性 --《ニーベルングの指環》の〈バストロンペーテ〉-- | ja |
dc.title.alternative | Possibility of the instrumental genesis in the compositional process: The case of ‘Basstrompete' in Der Ring des Nibelungen | en |
dc.type | departmental bulletin paper | - |
dc.type.niitype | Departmental Bulletin Paper | - |
dc.identifier.ncid | AN00122934 | - |
dc.identifier.jtitle | 人文學報 | ja |
dc.identifier.volume | 121 | - |
dc.identifier.spage | 5 | - |
dc.identifier.epage | 31 | - |
dc.textversion | publisher | - |
dc.sortkey | 03 | - |
dc.address | 日本学術振興会特別研究員 国際競争力強化研究員CPD; 京都大学; ゲッティンゲン大学 | ja |
dc.relation.url | https://organology.uni-leipzig.de/index.php/forschung/tuba | - |
dc.identifier.selfDOI | 10.14989/284438 | - |
dcterms.accessRights | open access | - |
datacite.awardNumber | 19J01369 | - |
datacite.awardNumber.uri | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-19J01369/ | - |
dc.identifier.pissn | 0449-0274 | - |
dc.identifier.jtitle-alternative | The Zinbun Gakuhō : Journal of Humanities | en |
jpcoar.funderName | 日本学術振興会 | ja |
jpcoar.awardTitle | 帝国建設期から第一次世界大戦までのドイツにおける金管楽器の社会史的研究 | ja |
出現コレクション: | 第121号 |
このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。