ダウンロード数: 61

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
hes_32_111.pdf1.42 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <論文>道具としての「演劇性」 --マイケル・フリードの彩色の問題を中心に--
その他のタイトル: <Originals>“Theatricality” as an instrument: Focusing on the problem of Michael Fried's coloring
著者: 茶圓, 彩  KAKEN_name
著者名の別形: CHAEN, Aya
発行日: 20-Dec-2023
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科
誌名: 人間・環境学
巻: 32
開始ページ: 111
終了ページ: 123
抄録: 本稿は,アメリカの美術批評家並びに美術史家,そして詩人であるマイケル・フリードが論考「芸術と客体性」(1967年)において提示した「演劇性」概念について彩色という観点から考究するものである.この論考において「演劇性」という言葉はフリード独自の術語としてミニマル・アート作品を批評するために用いられており,このような言葉が使用されるのはその作品が演劇と同じように舞台を顕現させ観者を俳優へと作り変えてしまうからである.これを踏まえて,この概念を考究するためにまず第1節では,「芸術と客体性」ならびに「形式としての形 -- フランク・ステラの不規則な多角形」(1966年)を用いて,演劇の内実を彩色との関連性から論証することで明らかにした.第2節ではこの彩色の役割を作家であるジュールズ・オリツキーの絵画から検討し,第3節では前節を受けて作家のアンソニー・カロやミニマル・アートのそれぞれの作品においてどのような彩色の変化が起きているのかを論じた後,ポール・J・グデルの論文「マイケル・フリード,演劇性,そして懐疑論の脅威」によって演劇と「演劇性」概念が付与されたミニマル・アート作品,そして彩色に共通する役割を見出した.以上の議論を踏まえて,最終的にこの概念の内実を観者を作品を完成させるための道具にしてしまうことを意味するものだとし,フリードはここから人間存在それ自体への危機意識を持ち「芸術と客体性」を描いたのではないかと結論づけた.
In this paper, I shall investigate the concept of theatricality which was applied by the essay “Art and Objecthood (1967)” written by the famous art critic, art historian, and poet, Michael Fried. In this essay, “theatricality” is the unique term created by him to discuss the works of Minimalism and is originated from theater−in the case of that a beholder and a space become an actor and a stage, if a work of Minimalism is placed in a space. Based on this, firstly, I demonstrate the relation between theater and color, referring from what he said in the essays, “Art and Objecthood” and “Shape as Form: Frank Stellaʼs Irregular Polygons (1966)” After that, I clarify the concept of theater which was determined by him. Secondly, I consider the role of color from Jules Olitskiʼs spray paintings, and thirdly, I argue how color plays the role in the works of Anthony Caro and Minimalism based on the role of the Olitskiʼs one. And, reviewing the article, “Michael Fried, Theatricality, and the Threat of Skepticism (2018)” written by Paul J Gudel, I find roles in common between theater, the concept of theatricality, and color. Finally, I conclude that this concept means humans become instruments to complete the work of art perfectly and thatʼs why Fried wrote the essay “Art and Objecthood” from the awareness of crisis to human existence.
著作権等: ©2023 京都大学大学院人間・環境学研究科
URI: http://hdl.handle.net/2433/287650
出現コレクション:第32巻

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。