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ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
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hes_32_157.pdf | 1.28 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
完全メタデータレコード
DCフィールド | 値 | 言語 |
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dc.contributor.author | 松本, 理沙 | ja |
dc.contributor.alternative | MATSUMOTO, Risa | en |
dc.date.accessioned | 2024-05-27T05:23:58Z | - |
dc.date.available | 2024-05-27T05:23:58Z | - |
dc.date.issued | 2023-12-20 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2433/287653 | - |
dc.description.abstract | 本稿は,アメリカにおける1980年代末から90年代半ばにかけてのパブリック・アート批評について考察するものである.1960年代以降,全米芸術基金や連邦施設管理局主導のもとアメリカではパブリック・アートと呼ばれる芸術作品が各地に設置された.しかし,リチャード・セラの《傾いた弧》やマヤ・リンのベトナム戦争戦没者慰霊碑を巡る論争,NEAによる助成に対する文化戦争などを背景に,パブリック・アートは見直しを迫られることとなる.その結果生じたのが,1980年代末から90年代半ばにかけての,パブリック・アートに関する論考,書籍の相次ぐ発表であった.この時期の批評を考察対象とすることで,本稿はまず,この時期のパブリック・アート批評が「パブリック」の問い直しを目的としていたことを明らかにした.更に,美術史家のロザリン・ドイチェとエリカ・ドスの論を詳細に検討することで,当時の批評の目的は,マイノリティの存在を含み込む空間として,公共空間を再構成することであったことを示した. | ja |
dc.description.abstract | This essay analyzes public art criticisms from the late 1980s to the mid 1990s and explains why they took a “social turn.” Since the 1960s, the National Endowment for the Arts and the General Services Administration have constructed public art. However, because of the controversies surrounding Tilted Arc by Richard Serra and Vietnam Veterans Memorial by Maya Lin, as well as the Culture Wars regarding the National Endowment for the Arts grant, many critics reevaluated their positions and published public art (criticisms from the late 1980sto the mid 1990s. This essay begins with the studies of public art criticisms in the 1980s and describes how they centered on the type of public art that related to the physical experience of viewers, such as Tilted Arc and Vietnam Veterans Memorial. However, because of the controversies surrounding public art, the criticisms took on a new tone, as they felt compelled to redefine “public.” Particularly, public art critics, Rosalyn Deutsche and Erika Doss, observed that public art that relates to the physical experience of the viewer alienates various minorities from their “viewer.” Therefore, they reconstruct “public” to include minorities in their criticisms. Thus, the social turn in public art was caused by the reconsideration of “public” by the critics of public art. | en |
dc.language.iso | jpn | - |
dc.publisher | 京都大学大学院人間・環境学研究科 | ja |
dc.publisher.alternative | Graduate School of Human and Environmental Studies, Kyoto University | en |
dc.rights | ©2023 京都大学大学院人間・環境学研究科 | ja |
dc.subject.ndc | 360 | - |
dc.subject.ndlc | ZE5 | - |
dc.title | <論文>「パブリック」の問い直し --1980年代末から90年代半ばにおけるパブリック・アート批評-- | ja |
dc.title.alternative | <Originals>Rethinking the Public: The Public Art Criticisms from the late 1980s to the mid 1990s | en |
dc.type | departmental bulletin paper | - |
dc.type.niitype | Departmental Bulletin Paper | - |
dc.identifier.ncid | AN10409834 | - |
dc.identifier.jtitle | 人間・環境学 | ja |
dc.identifier.volume | 32 | - |
dc.identifier.spage | 157 | - |
dc.identifier.epage | 167 | - |
dc.textversion | publisher | - |
dc.sortkey | 12 | - |
dc.address | 京都大学大学院人間・環境学研究科共生人間学専攻 | ja |
dc.address.alternative | Graduate School of Human and Environmental Studies, Kyoto University | en |
dcterms.accessRights | open access | - |
dc.identifier.pissn | 0918-2829 | - |
dc.identifier.jtitle-alternative | Human and Environmental Studies | en |
出現コレクション: | 第32巻 |
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