このアイテムのアクセス数: 416

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
jarps_5_21j.pdf1.86 MBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author木下, 豪ja
dc.contributor.author丹治, 敬之ja
dc.contributor.alternativeKinoshita, Goen
dc.contributor.alternativeTanji, Takayukien
dc.date.accessioned2024-12-19T04:41:58Z-
dc.date.available2024-12-19T04:41:58Z-
dc.date.issued2024-11-23-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/290920-
dc.description本論文は,2023年8月25日 (金) ~8月27日 (日) に行われた日本特殊教育学会 第61回大会でのポスター発表「放課後等デイサービス職員が感じるテーブルトーク・ロールプレイングゲーム (TRPG) の特長:ブレインストーミングを用いたTRPGの社会的妥当性の検討」を加筆・修正したものであるja
dc.description.abstract現在の日本では,発達障害のある子どもが多く通う福祉サービスの場として,「放課後等デイサービス」 (以下,放デイ) がある.障害のある子どもとその保護者のニーズが増加している放デイに求められる基本的な支援の在り方に対して,TRPGは有効な支援ツールとなる可能性がある.そこで本研究では,TRPG活動を継続的に提供する放デイに勤める,保育士・児童指導員6名を対象に,TRPGを通して子どもが学べることについてブレインストーミングを行い,KJ法を用いて語りを整理した.その結果,他者とのコミュニケーションに関するグループ・キーフレーズが多く抽出され,TRPGがコミュニケーション支援ツールとして有用であると認識している可能性が示唆された.加えて,放デイはTRPGが取り組みやすい場所であるという語りも抽出された.以上のように,放デイにおけるTRPGの利用可能性が示唆されたことから,TRPGを用いた実践活動の今後の発展が期待される.ja
dc.description.abstractIn contemporary Japan, many children with developmental disabilities attend after-school daycare services (referred to as “Afterschool Day Services, ” or ADS). As the needs of these children and their parents continue to grow, there is potential for table-talk role-playing games (TRPGs) to serve as an effective support tool in such settings. This study conducted a brainstorming session with six staff members (including childcare workers and children’s instructors) employed at an ADS center that consistently offers TRPG activities. Using the KJ method (affinity diagramming), the participants’ narratives were analyzed and organized. The findings revealed a prominent focus on communication skills, with numerous key phrases relating to interaction with others being identified. This suggests that TRPGs could be recognized as valuable tools for supporting communication. Additionally, the participants noted that ADS centers are well-suited environments for implementing TRPG activities. These results indicate the potential for utilizing TRPGs in ADS settings, highlighting the need for further development of TRPG-based practices in the future.en
dc.language.isojpn-
dc.publisher日本RPG学研究会ja
dc.publisher.alternativeJapanese Association for Role-Playing Game Studiesen
dc.rights© Copyright: KINOSHITA & TANJI. This journal is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use and redistribution provided that the original author and source are credited.en
dc.rightsライセンス: クリエイティブ・コモンズ 表示4.0 国際ライセンスja
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ja-
dc.subjectTRPGja
dc.subject発達障害ja
dc.subjectコミュニケーション支援ja
dc.subject放課後等デイサービスja
dc.subjectdevelopmental disabilitiesen
dc.subjectcommunication support toolen
dc.subjectafter-school daycare service centersen
dc.subject.ndc798-
dc.title<実践報告>放課後等デイサービスにおけるTRPGの活用可能性: 職員のインタビュー調査による検討ja
dc.title.alternative<Case Report>Potential Use of TRPGs in After-School Daycare Services: An Examination Based on Staff Interview Surveysen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.jtitleRPG学研究ja
dc.identifier.volume5-
dc.identifier.spage21j-
dc.identifier.epage27j-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey06-
dc.address横浜国立大学ja
dc.address筑波大学ja
dc.address.alternativeYokohama National Universityen
dc.address.alternativeUniversity of Tsukubaen
dc.relation.urlhttps://jarps.net/journal/issue/view/6-
dc.relation.urlhttps://www.jase.jp/convention/-
dc.identifier.selfDOI10.14989/jarps_5_21j-
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.eissn2434-9682-
dc.identifier.jtitle-alternativeJapanese Journal of Analog Role-Playing Game Studies (JARPS)# en-
出現コレクション:5号: アナログ・ロールプレイング・ゲームにおけるアクセスとアクセシビリティの探求

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このアイテムは次のライセンスが設定されています: クリエイティブ・コモンズ・ライセンス Creative Commons