このアイテムのアクセス数: 200

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
jarps_5_63e.pdf1.26 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <Original Research>A Case Study in Increasing Empathy towards Deaf People using the Role-Playing Game Sign
その他のタイトル: <研究論文>ロールプレイングゲーム『サイン』を用いた聴覚障害者への共感を高めるためのケーススタディ
著者: Clynes, Peter
著者名の別形: クラインズ, ピーター
キーワード: empathy
deaf
role-playing games
assistant language teachers
Japan
共感
ろう者
ロールプレイングゲーム
アシスタント言語教師 (ALT)
日本
発行日: 23-Nov-2024
出版者: 日本RPG学研究会
誌名: RPG学研究
巻: 5
開始ページ: 63e
終了ページ: 78e
抄録: Inclusive education and the development of empathy among educators are crucial for supporting students with disabilities. Deaf individuals, often facing unique challenges in mainstream educational settings, benefit from an educator’s increased awareness and empathy. This study explores the impact of the role-playing game Sign: A Game About Being Understood (SIGN) on assistant language teachers’ (ALTs) levels of empathy towards and awareness of deaf individuals in Japan. A mixed-method approach involving four ALTs from a rural prefecture in Japan was employed. Qualitative data were collected through pre- and post-intervention surveys with open-ended questions and a debrief-group interview session, while quantitative data were gathered using the Interpersonal Reactivity Index (IRI). The qualitative data were analysed using thematic analysis, focusing on three themes: Increased Empathy for and Awareness of the Deaf; Communication Challenges; and Game Mechanics. Participant responses indicated an increase in empathy and awareness of the deaf experience following the intervention. This study highlights the potential of experiential learning tools in teacher-training programs to foster more inclusive and supportive educational environments.
インクルーシブ教育および教育者の共感の発達は,障害を持つ学生を支援するために極めて重要である.ろう者は,一般的な教育環境において独自の困難に直面することが多く,教育者の意識と共感が高まることで利益を享受する.本研究は,アシスタント言語教師 (ALT) のろう者に対する共感および意識のレベルに与える,ロールプレイングゲーム「Sign: A Game About Being Understood (サイン)」の影響を探求するものである. 日本の地方県に在住する4名のALTを対象とした混合法的アプローチを用いた.質的データは,事前・事後のアンケート調査および自由回答形式の質問,並びにグループ面接を通じて収集された一方で,量的データは「対人反応性指数 (Interpersonal Reactivity Index, IRI) 」を用いて収集された.質的データは,ろう者への共感と意識の増加,コミュニケーションの課題,およびゲームのメカニクスという3つのテーマに焦点を当ててテーマ分析によって分析された. 参加者の回答は,介入後にろう者の体験に対する共感と意識の向上を示した.本研究は,教育者養成プログラムにおける体験的学習ツールの可能性を強調しており,よりインクルーシブで支援的な教育環境を醸成する上での意義が示唆される
著作権等: © Copyright: CLYNES. This journal is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use and redistribution provided that the original author and source are credited.
ライセンス: クリエイティブ・コモンズ 表示4.0 国際ライセンス
DOI: 10.14989/jarps_5_63e
URI: http://hdl.handle.net/2433/290924
関連リンク: https://jarps.net/journal/issue/view/6
出現コレクション:5号: アナログ・ロールプレイング・ゲームにおけるアクセスとアクセシビリティの探求

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このアイテムは次のライセンスが設定されています: クリエイティブ・コモンズ・ライセンス Creative Commons