このアイテムのアクセス数: 37
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
hes_33_1.pdf | 486.95 kB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | <論文>〈社会問題の教育化〉の古層をめぐる探索的研究 --ウェーバー『職業としての学問』を起点として-- |
その他のタイトル: | <Originals>An explorative study for finding the historical layer of the “educationalization of social problems”: From Max Weber's “Wissenschaft als Beruf” as a jumping platform |
著者: | 倉石, 一郎 ![]() |
著者名の別形: | KURAISHI, Ichiro |
キーワード: | 社会問題の教育化 合理化 再呪術化 educationalization rationalization re-mythification |
発行日: | 20-Dec-2024 |
出版者: | 京都大学大学院人間・環境学研究科 |
誌名: | 人間・環境学 |
巻: | 33 |
開始ページ: | 1 |
終了ページ: | 13 |
抄録: | 本論文は,世界的な現象と目される「社会問題の教育化」の歴史的古層を探索することを目的とする.社会問題の教育化とは,顕在的な社会問題に対して直接的解決措置をとるかわりに教育に解決への期待と責任が押し付けられる現象を指す.教育化の本質,すなわち合理化された世界が非合理な選択を生むという逆説的性格を理解するため,教育化という概念の歴史的文脈の探索を行った.プロテスタンティズムの教義に教育化の起源を求めたダニエル・トレーラーの議論に依拠することで見出したのは,プロテスタントの教義が,とりわけドイツ的文脈において,人間に,外部の窮状を逃れる救済の場として,精神(魂,内面) という場を与えたことである.しかしトレーラーの議論は,ドイツが科学技術で世界水準にキャッチアップを果たしたあともなお,大学等にビルドゥング概念が根強く残った点を説明しえないという欠点があった.その克服のためにウェーバー『職業としての学問』を参照した.この中でウェーバーは明確に,大学における科学研究の教育化という事態を直視している.彼は,主知主義と官僚制化の趨勢に対する非合理的リアクションとして教育化を強調した.教育化は概して,世界の再呪術化過程の一部をなす現象である.これは,後世のウェーバー学者が彼の「隠された」重要なモチーフだと主張しているところのものである. This paper aimed for finding the historical layer of the world-wide phenomenon “educationalization of the social problems.” Educationalization refers to the tendency to impose heavy responsibility to solve social problems on the school system, instead of solving them substantially in politics. To understand the paradoxical character of educationalization, that is, the emergence of irrational choice out of the rationalized world, we explored the historical context of the concept “educationalization”. Based on the Weberian theory of Daniel Tröhler who contends that the root of educationalization is Protestant theologies, we found that especially in Germany context Protestant theologies made it possible for mankind to find a site of salvation from outer predicaments in one's soul (inner world). It is the defect of Tröhler's theory, however, that it cannot explain why “Bildung” remained in German universities while science and research level in German reached to the world's top level. This is why we turned our eyes to Weber's “Wissenschaft als Beruf”. In that text Weber evidently criticized the educationalization of scientific work in university. He emphasized the irrational character of educationalization as reaction to the rise of intellectualism and bureaucratization. In general, educationalization belongs to the process of re-mythification of the world, which Weberian sociologists claims to be Weber's “hidden” important motif. |
著作権等: | ©2024 京都大学大学院人間・環境学研究科 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/293501 |
出現コレクション: | 第33巻 |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。