このアイテムのアクセス数: 16
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
ilas_8_59.pdf | 1.1 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | <研究ノート>日本語未習者の漢字字形認識 --デジタルペンを用いた漢字視写課題の結果から-- |
その他のタイトル: | <Note>Recognition of the Shape of the Kanji Characters by Non-Japanese Learners: Consideration Based on the Results of the Kanji Copying Task Using the Digital Pen |
著者: | 大和, 祐子 ![]() カンダボダ, P.B. ![]() |
著者名の別形: | Yamato, Yuko Kanduboda P. B. |
キーワード: | シンハラ語母語話者 日本語未習者 漢字字形認識 デジタルペン Sinhalese native speaker(s) non-Japanese learner(s) recognition of Kanji character(s) shapes digital pen kanji copying task 漢字視写課題 |
発行日: | Mar-2025 |
出版者: | 京都大学国際高等教育院 |
誌名: | 京都大学国際高等教育院紀要 |
巻: | 8 |
開始ページ: | 59 |
終了ページ: | 71 |
抄録: | 本研究では日本語初習者の漢字学習指導のための基礎的な資料とするために、日本語未習者がどのように漢字の字形を認識するかを分析した。非漢字圏出身の日本語学習者にとって、漢字の字形認識は難しいと言われている。しかし、彼らが実際にどのように未知の漢字の字形を認識しているかについて、詳細は明らかになっていない。そこで、本研究では、スリランカ在住のシンハラ語母語話者29名に漢字視写課題を課し、漢字の字形をどのように認識するかを調査した。その結果、以下の点が明らかになった。(1)刺激による視写の処理時間の差が大きい。(2)視写の正確さは刺激となった文字の複雑さに強く依存し、完全に正確に視写することは難しい。(3)日本語未習者の運筆や書き誤りには、漢字の構成要素のとらえ方の相違が影響しているものが散見された。これらのことから、日本語学習者に見られる漢字の書き誤りも、必ずしも漢字の字形の記憶が不十分なためとは言えず、初めて見た漢字のとらえ方が日本語母語話者と異なるためである可能性が示唆された。 This study analyzed handwriting when copying kanji by non-Japanese learners without a kanji background to provide basic data for kanji learning as a foreign language. According to previous research, Japanese learners without a kanji background have found it difficult to recognize kanji shapes. However, how non-native Japanese speakers have identified kanji shapes has not been clarified. Thus, this study investigated the kanji shape recognition using digital pens by non-Japanese learners. In this study, 29 Sinhalese native speakers in Sri Lanka were asked to copy 48 unknown kanji characters using digital pens, and all processing times per character, the accuracy of each kanji, and each stroke of the writing brush were recorded. Results of the analysis reveal the following: 1) the time it takes to recognize a kanji shape varies greatly depending on the kanji; 2) the accuracy of kanji shape recognition depends heavily on the visual complexity of the kanji, and copying kanji shapes perfectly is very difficult despite the circumstances that they can copy the kanji while looking at the sample; and 3) there are some unique strokes of the writing brush and writing errors by non-Japanese learners affected differences in how components of kanji are perceived. Therefore, it was suggested that the errors in writing kanji seen among Japanese language learners are not necessarily due to insufficient memory of the kanji shapes, but rather due to how they perceive kanji when they see them for the first time differing from native Japanese speakers. |
著作権等: | 本誌に掲載された論文、実践報告、研究ノート、調査報告、書評その他類似のものの著作権は、教育院に帰属する。 |
DOI: | 10.14989/ILAS_8_59 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/294307 |
出現コレクション: | 第8号 |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。