ダウンロード数: 1655

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
hes_20_57.pdf1.14 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: なぜ, 日本語を「教え」てはいけないのか : 地域日本語活動における「教える−教えられる」関係に対する批判の再考
その他のタイトル: Why "teaching" is matter : A review on the critics of "Teaching-Be taught" relationship in the community-based Japanese language class
著者: 許, 之威  KAKEN_name
著者名の別形: HSU, Chih-Wei
発行日: 20-Dec-2011
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科
誌名: 人間・環境学
巻: 20
開始ページ: 57
終了ページ: 65
抄録: 1980年代の後半以来, ニューカマーの急増に伴い, 日本語の学習需要が発生した. これには市民ボランティアを主体とする地域日本語活動が対応してきた. この地域日本語活動には非対称的な「教える−教えられる」関係が働いていると指摘され続けている. 本稿はこの現象に注目し, この関係に対する批判言説の背景と構造を考察する. 分析の結果, 「教える−教えられる」関係を批判する言説が実際には「教えられる」者の主体性を考慮に入れておらず, 「教える−教えられる」関係を解消するよりも, それを温存してしまうことが分かる. 一方で, 「教える」者と「教えられる」者の主体性を尊重し, その両者が合意に至る過程を重視する動的プロセスとしての「教える−学ぶ」関係の構築こそが, 「教える−教えられる」関係に対する批判にもまさり, これからの地域日本語活動にとっての一番の課題である.
Since the 1980s, the continuing influx of immigrants has been boosting the demand for Japanese language education very high. For responding the high demand for Japanese language education, the community-based language classes run by civil volunteers emerged prevailingly. However, there are critics on the "Teaching-Be taught" relationship which occurred in the community-based language class and be considered as a politically-incorrect one. I have reviewed the structure of the critics and found that the critics have no efforts on modifying the notorious "Teaching-Be taught" relationship, but only to preserve it in reality. On the other side, I suggest a new relationship "Teaching-Learning" which respects the subjectivity of the learner and put its efforts on the dynamic process that how the both could reach their agreement. The constructing of the "Teaching-Learning" relationship is the priority for the community-based Japanese language classes.
著作権等: ©2011 京都大学大学院人間・環境学研究科
URI: http://hdl.handle.net/2433/154644
出現コレクション:第20巻

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。