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a55b0p02.pdf | 1.05 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 物理ダウンスケール法による極端台風を用いた淀川流域の洪水評価 |
その他のタイトル: | A Deliveration of Extreme Flooding in the Yodogawa River Catchment using the Outputs of Extreme Typhoon Experiment by Physical Downscaling |
著者: | 小林, 健一郎 奥, 勇一郎 寶, 馨 https://orcid.org/0000-0001-5454-2989 (unconfirmed) 石川, 裕彦 https://orcid.org/0000-0001-6009-4924 (unconfirmed) 竹見, 哲也 中北, 英一 |
著者名の別形: | KOBAYASHI, Kenichiro OKU, Yuichiro TAKARA, Kaoru ISHIKAWA, Hirohiko TAKEMI, Tetsuya NAKAKITA, Eiichi |
キーワード: | 分布型降雨流出・洪水氾濫モデル 淀川流域 極端台風 極端洪水 疑似温暖化実験 distributed rainfall-runoff/flood inundation model extreme flooding pseudo global warming experiment extreme typhoon the Yodogawa river |
発行日: | 30-Sep-2012 |
出版者: | 京都大学防災研究所 |
誌名: | 京都大学防災研究所年報. B |
巻: | 55 |
号: | B |
開始ページ: | 9 |
終了ページ: | 14 |
抄録: | 本稿では物理ダウンスケール法による極端台風の出力降雨を淀川流域降雨流出・洪水氾濫モデルに入力することにより,淀川流域における洪水評価を実施する.石川ら(2012)は,1979年16号台風(T7916)の再現計算,T7916の初期位置を側方移動する仮想台風実験,これに気候変動に伴う将来の温暖化バイアスを加えた疑似温暖化実験を実施した.この仮想台風実験,疑似温暖化実験結果から最大の累積降水量を示す2つの台風事象(現在最大,将来最大降雨)を抽出し,これを淀川流出・氾濫モデルに入力し,基準点(枚方地点)での最高水位,最大流量及び淀川流域全体での内水浸水深を試算した.結果として,将来最大降雨による枚方地点での最高水位が11.4mとなり,計画高水位13.23mにも迫る数値が推定された.さらに,道路冠水レベル(浸水深20cm以上)の浸水が広範囲で生じることが計算結果から分かった. This paper deals with a deliberation of extreme flooding in the Yodogawa river catchment using the outputs of an extreme typhoon experiment based on physical downscaling. First, Ishikawa et at (2012) has carried out the simulation to reproduce T7916 with weather model WRF (hereinafter control run). Then, they carried out the ensemble simulations by shifting the initial positions of the typhoons laterally from the control run (hypothetical typhoon (hyt) experiment). Finally, they add the future climate change bias on the simulation condition and carried out the pseudo global warming (pgw) experiment. The largest cumulative rainfall events extracted from the hyt and pgw experiment are given to the Yodogawa river distributed rainfall-runoff/flood inundation (DRR/FI) model and the Yodogawa river extreme flooding is deliberated. As the results, the highest water level at Hirakata simulated with pgw attains 11.4m (design water level: 13.23m). The inland inundation depth over 20cm by which the road is in general covered is simulated in wide range of the catchment. The results show the usefulness of the extreme flood simulations. . |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/161876 |
関連リンク: | http://www.dpri.kyoto-u.ac.jp/nenpo/nenpo.html |
出現コレクション: | Vol.55 B |
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