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タイトル: 家電エコポイント制度が消費者の省エネ家電の購入選択に与えた効果
その他のタイトル: The Effect of the Incentive Program "Eco-Point System" to Choice of Energy Efficient Refrigerators and Air Conditioners by Consumers
著者: 大森, 恵子  KAKEN_name
栗田, 郁真  KAKEN_name
中川, 雅央  KAKEN_name
著者名の別形: Omori, Keiko
Kurita, Ikuma
Nakagawa, Masao
キーワード: 省エネ家電
家電エコポイント
補助金
ロジットモデル
アンケート調査
発行日: Mar-2014
出版者: Institute of Economic Research, Kyoto University
誌名: KIER Discussion Paper
巻: 1314
抄録: 本研究では家庭部門での温暖化対策を目的の一つとして2009年に導入された家電エコポイント制度を取り上げ, 省エネルギー家電に対する消費者の購入選択に与える補助金の効果について検討した。消費者アンケートにより, 制度の実施前の2008年と実施中の2009年におけるエアコン・冷蔵庫の購入実態を把握し, 二項ロジットモデル及び多項ロジットモデルにより購入選択の変化の実証分析を行った。結果として, 補助金により省エネ性能の高い家電の選択確率が高まったが, 補助金倣橡となる家電の中では, 省エネ性能の高い家電ではなくより省エネ性能の低い家電が選択されたことが示された。
In Japan, the eco-point system, which is an incentive program for the purchase of energy efficient air conditioners, refrigerators, and digital televisions, was introduced in 2009. We examine whether this incentive program increased the consumers' choice probability for energy efficient air conditioners and refrigerators, by comparing the data from questionnaires for consumers who bought these appliances in 2008 and in 2009. We use the binary logit model and multinomial logit model. The results indicate that the probability that consumers choose the two appliances under study was increased by the subsidy offered. However, the choice probability of most energy efficient appliances decreased and the choice probability of less efficient ones increased with regard to the said appliances.
URI: http://hdl.handle.net/2433/184595
関連リンク: https://www.kier.kyoto-u.ac.jp/publication/
出現コレクション:KIER Discussion Paper (邦文版)

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