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タイトル: 林道の配置計画について (II) : 集材距離・開設長による最適配置
その他のタイトル: Studies on planning method of forest roads network (II) : Evaluationby skidding distance and road length for optimum network
著者: 酒井, 徹朗  KAKEN_name
著者名の別形: Sakai, Tetsuro
発行日: 30-Nov-1983
出版者: 京都大学農学部附属演習林
誌名: 京都大学農学部演習林報告
巻: 55
開始ページ: 222
終了ページ: 229
抄録: 集材距離, 林道開設長をパラメータとする評価式 (2) - (6) を用い, その最小 (最大) 値をダイナミックプログラミシグの手法により求め, 林道の最適配置を行い比較検討した。開発指数, 平均集材距離を評価に用いた配置は, 主として対象地域の地形的条件によって決定される。開発指数の評価式を用い, 起点Sから境界E - Fに至る林道配置を求めた場合, 終点の位置にかかわらず, 開発指数はほぼ一定であった。また平均集材距離を用いた場合でも, 終点の位置にかかわらず, 林道密度がほぼ一定となった。それらは対象地域特有な値だと思われる。開設長を用いた場合は, 起点と境界E - F上の終点とを最短ルートで結ぶ配置に, 平均集材距離を用いた場合は, 高密度路網型の配置になる。便益や費用を用いた場合は, 係数α, βの比により最短ルート型から高密度路網型まで変化する。便益には既設林道からの平均集材距離がパラメータとして含まれているため, 費用の配置に比べ, 既設林道より離れたところに配置される。
We would like to report on the results of our investigation of some evaluation methods for optimum forest roads network. These evaluation -exploitative index, cost, benefit, road length and average skidding distance, as equation (2)-(6)-are calculated from the value of a skidding distance and a road length on each planning block, that is a part of the planning area under comparable condition in topography and logging. We can solve an equation (1) by use of Dynamic-Programing method. In the case of the exploitative index, the solution is about equal value independently of the height of an end point on the border line (E-F). It seems that this value is character of this planning area. In the case of the cost or the benefit, the solution is related to value of α and β as follow; The smoller the ratio of α to β become, the more the result is similar to the optimum network of road length as Fig. 3. The other hand, the larger the ratio become, the more the result is similar to the optimum network of average skidding distance. It is a high-density network. In the case of the benefit, roads are located away from the existing roads, because the equation involves a parameter that is a difference between the skidding distance before roads construction and the value after planning. Fig. 1-4 show the optimum network by use of each method, and we make a list of their outline on Table 1.
URI: http://hdl.handle.net/2433/191774
出現コレクション:第55号

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