ダウンロード数: 3065

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
hes_22_109.pdf2.04 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 小学校書写教育における点について -「う」, 「え」, 「ら」を中心に-
その他のタイトル: About the Forms of the First Strokes in "う", "え" and "ら" in Shosha(書写), which is Taught in Elementary School
著者: 北山, 聡佳  KAKEN_name
著者名の別形: KITAYAMA, Satoka
発行日: 20-Dec-2013
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科
誌名: 人間・環境学
巻: 22
開始ページ: 109
終了ページ: 122
抄録: 高等学校芸術科書道は義務教育の国語科書写を基礎としている. しかし, それらは教科科目が違うためか別々に発展し, 今や一貫性のないものとなり, 学習者に混乱を与えている. 中学校書写では, 書写の楷書に少しだけ実画の連綿を取り入れた独特の行書が教えられ, 小学校書写では実画の連綿は勿論, 太さの変化や墨の潤滑も排除して書くことが望まれる. これらは書道の基礎ではなく, 寧ろ書道を否定的に捉える価値観を学習者に植え付けてしまう. そこで, 高等学校書道の基礎を築くために, 書写における平仮名学習に注目したい. 小学校書写においては, 文部科学省による『小学校学習指導要領』で, 「正しく, 整えて, 丁寧に」書くことが目標とされる, しかし, 平仮名にはその指標となる「正しい」字形が提示されておらず, 様々な字形が存在する特にはねや止め等の細部は統一が図られていない. そこで, それらの字形を整理しその後の書写書道の基礎を築けるような教材を作ることが, 一貫した書写書道教育構築の第一歩であると考える. 平仮名字形は, 漢字に比べて難易度の高い筆画を多く含み, 書道で扱う様々な古典・古筆の基礎を身につけることが可能な字形である. 本論文では特に一画目の点に着目し, これまでに書写で登場した様々な形を整理し, 書道を目指した理想の形と書き方を提示する.
Kokugoka Shosha(国語科書写) is taught in elementary and junior high school with the intention of building the foundation for Shodo (書道), which is taught in high school. However, because Kokugoka Shosha and Shodo evolved independently they do not compliment each other, but tend to confuse students. In junior high school students learn Gyosho (行書) style writing by slightly connecting the lines of Kaisha (楷書) style. In elementary school writings that show the least amount of creativity by strictly copying the character are considered good works. This manner of teaching Kokugoka Shosha instills a contradictory value with regards to Shodo instead of being the basis for a student's learning. It is for this reason that I would like to look at the forms of hiragana as a basis for Shodo. The Ministry of Education defines the goal for elementary students as learning to write in a "correct, well-structured, and careful" manner. There is no one correct set of forms for hiragana and the details vary. My hope is to organize the existing forms and establish a solid foundation on which Shosha and Shodo can be taught. Because there are more complex characters in hiragana than in kanji, I believe students can acquire a wider range of writing techniques. In this paper I propose the ideal hiragana and writing technique as a basis for Shodo by organizing the forms with an emphasis on the first strokes.
著作権等: ©2013 京都大学大学院人間・環境学研究科
URI: http://hdl.handle.net/2433/192264
出現コレクション:第22巻

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。