ダウンロード数: 1005
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
R.H.E_022_043.pdf | 1.11 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
完全メタデータレコード
DCフィールド | 値 | 言語 |
---|---|---|
dc.contributor.author | 山口, 洋典 | ja |
dc.contributor.author | 河井, 亨 | ja |
dc.contributor.alternative | YAMAGUCHI, Hironori | en |
dc.contributor.alternative | KAWAI, Toru | en |
dc.contributor.transcription | ヤマグチ, ヒロノリ | ja-Kana |
dc.contributor.transcription | カワイ, トオル | ja-Kana |
dc.date.accessioned | 2017-04-11T05:28:27Z | - |
dc.date.available | 2017-04-11T05:28:27Z | - |
dc.date.issued | 2016-12-01 | - |
dc.identifier.issn | 1341-4836 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2433/219552 | - |
dc.description.abstract | 本研究は大学のサービス・ラーニング科目における学習評価と実践評価の相即に迫ったものである。2011年度から2015 年度における立命館大学サービスラーニングセンターによる教養科目「シチズンシップ・スタディーズ I」を事例に取り上げた。経験学習は、学習者が何らかの活動を通して学習することであり、各種の実践から多様な学びを得るものである。本研究では、国際的な開発援助プログラムの評価の際に用いられるロジックモデルを参考に、対象に介入する主体の動態に関心を向けることで、経験学習の教育プログラムにおける実践活動の行為者としての評価(実践評価)と学習活動の対象者としての評価(学習評価)のあり方を示した。学習評価と実践評価の両面から鑑みれば、経験学習においては定型的な展開モデルを措定できないと明らかにした。すなわち教職員、学生、受入団体の緊密な連携には、学習の意味と実践の価値に対する対話が不可欠である。 | ja |
dc.description.abstract | The purpose of this paper is to consider the relationships between assessment for learning and assessment of Learning in service-learning programs. We investigate how to assess students, learning and development, and how educational practice affects the field by using the example of the course entitled "Citizenship Studies 1, " provided by the Service Learning Center at Ritsumeikan University. Experiential learning goes beyond standardized learning to explore diverse learning. We examined the logical model of practice assessment and found it was inflexible and less relevant/useful. Both learning assessment and practice assessment need to consider how representative and relevant student learning is, given the diversity of the learning community. Through meaningful dialogue on student learning in learning assessment and practice assessment, the three actors––higher education (faculty and staff), students, and citizens––can develop in a mutually beneficial and sustainable manner. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | jpn | - |
dc.publisher | 京都大学高等教育研究開発推進センター | ja |
dc.publisher.alternative | Center for the Promotion of Excellence in Higher Education, Kyoto University | en |
dc.subject | ロジックモデル | ja |
dc.subject | 非典型性 | ja |
dc.subject | コミュニティ | ja |
dc.subject | 相互評価 | ja |
dc.subject | 持続可能性 | ja |
dc.subject | logic model | en |
dc.subject | atypicality | en |
dc.subject | community | en |
dc.subject | peer review | en |
dc.subject | sustainability | en |
dc.subject.ndc | 377 | - |
dc.title | <実践報告>サービス・ラーニングによる集団的な教育実践における学習評価と実践評価のあり方 | ja |
dc.title.alternative | <Educational Practice Reports>A Study of the Assessment of Student Learning and Educational Practice in Service-Learning Programs | en |
dc.type | departmental bulletin paper | - |
dc.type.niitype | Departmental Bulletin Paper | - |
dc.identifier.ncid | AN10487452 | - |
dc.identifier.jtitle | 京都大学高等教育研究 | ja |
dc.identifier.volume | 22 | - |
dc.identifier.spage | 43 | - |
dc.identifier.epage | 54 | - |
dc.textversion | publisher | - |
dc.sortkey | 05 | - |
dc.address | 立命館大学共通教育推進機構 | ja |
dc.address | 立命館大学教育開発推進機構 | ja |
dc.address.alternative | Institute for General Education, Ritsumeikan University | en |
dc.address.alternative | Institute for Teaching and Learning, Ritsumeikan University | en |
dcterms.accessRights | open access | - |
dc.identifier.pissn | 1341-4836 | - |
dc.identifier.jtitle-alternative | Kyoto University Researches in Higher Education | en |
出現コレクション: | 22号 |
![](/dspace/image/articlelinker.gif)
このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。