ダウンロード数: 1339

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
R.H.E_023_013.pdf1.08 MBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author森, 裕生ja
dc.contributor.author網岡, 敬之ja
dc.contributor.author江木, 啓訓ja
dc.contributor.author尾澤, 重知ja
dc.contributor.alternativeMori, Yukien
dc.contributor.alternativeAmioka, Takayukien
dc.contributor.alternativeEgi, Hironorien
dc.contributor.alternativeOzawa, Shigetoen
dc.contributor.transcriptionモリ, ユウキja-Kana
dc.contributor.transcriptionアミオカ, タカユキja-Kana
dc.contributor.transcriptionエギ, ヒロノリja-Kana
dc.contributor.transcriptionオザワ, シゲトja-Kana
dc.date.accessioned2018-04-12T08:15:49Z-
dc.date.available2018-04-12T08:15:49Z-
dc.date.issued2017-12-01-
dc.identifier.issn1341-4836-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/230538-
dc.description.abstract学期を通した学習内容の振り返りを促進するために、学生が「自己評価基準」「自己評価点」「自己評価基準の説明及び自己評価点の根拠」を検討する課題を取り入れた大学授業を2年間にわたり研究対象とした。1年目は最終回の授業で授業前と授業後の学生自身の「成長」に関するワークを、2年目は1年目の実績に基づいて授業デザインを変更し演習課題を通して身についた「能力・スキル」に関するワークを導入した。学生の提出した自己評価課題を質的に分析した結果、1年目は自己評価基準の51%にグループワークや演習課題の取り組み等の「授業形式」に関する自己評価基準が取り上げられた。授業デザインの変更を行った2年目は「授業形式」に関する自己評価基準は13%に減少した。また2年目は1年目と比較して(1)授業外で授業内容の応用に関する自己評価や自身の演習課題の回答などの学習プロセスに着目した自己評価が行われたこと、(2)自己評価基準の説明と根拠として、学生自身の学習プロセスと授業外での知識の応用に関する活動を融合させながら自己評価が行われたことなどが明らかになった。ja
dc.description.abstractThis article describes a two-year design-based research of an undergraduate course. This study aims to identify the characteristics of students' self-evaluation, for which they set their own evaluation criteria. In the first year, the students evaluated their learning from the course by comparing their learning status at the beginning of the semester to that in the end. A qualitative analysis of the self-evaluation form showed that approximately 51% of the self-evaluation criteria focused on students' involvement, such as the percentage of attendance and their level of participation in group sessions in the class. In the second year, we changed the instruction in the final lesson and encouraged students to focus on their competencies and the skills acquired through the exercises in each lesson. As a result, the evaluation criteria focusing on students' attitude decreased to 13%. We found that almost all students focused on learning and applying the course content outside class. We discuss the influence of the course structure and teaching methods on students' understanding.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学高等教育研究開発推進センターja
dc.publisher.alternativeCenter for the Promotion of Excellence in Higher Education, Kyoto Universityen
dc.subject大学授業ja
dc.subject自己評価ja
dc.subject振り返りja
dc.subject学習ポートフォリオja
dc.subject能力・スキルja
dc.subjectHigher educationen
dc.subjectSelf-Evaluationen
dc.subjectReflectionen
dc.subjectLearning-Portfolioen
dc.subjectCompetency/Skillen
dc.subject.ndc377-
dc.title<実践報告>学生が自己評価基準を設定し学習内容の振り返りを行う大学授業の実践と評価ja
dc.title.alternative<Educational Practice Reports>Practical Study of Reflection through a Course using Students' Self-Evaluation Criteriaen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAN10487452-
dc.identifier.jtitle京都大学高等教育研究ja
dc.identifier.volume23-
dc.identifier.spage13-
dc.identifier.epage24-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey02-
dc.address鹿児島大学高等教育研究開発センター・早稲田大学人間科学学術院ja
dc.address早稲田大学大学院人間科学研究科ja
dc.address電気通信大学大学院情報理工学研究科ja
dc.address早稲田大学人間科学学術院ja
dc.address.alternativeCenter for Development and Research in Higher Education, Kagoshima University・Faculty of Human Sciences, Waseda Universityen
dc.address.alternativeGraduate School of Human Sciences, Waseda Universityen
dc.address.alternativeGraduate School of Informatics and Engineering, The University of Electro-Communicationsen
dc.address.alternativeFaculty of Human Sciences, Waseda Universityen
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn1341-4836-
dc.identifier.jtitle-alternativeKyoto University Researches in Higher Educationen
出現コレクション:23号

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。