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dc.contributor.author河井, 亨ja
dc.contributor.alternativeKawai, Toruen
dc.contributor.transcriptionカワイ, トオルja-Kana
dc.date.accessioned2018-04-12T08:15:50Z-
dc.date.available2018-04-12T08:15:50Z-
dc.date.issued2017-12-01-
dc.identifier.issn1341-4836-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/230542-
dc.description.abstract本研究では、経験学習の中のリフレクションのプロセス・モデルを検討する。経験学習のプロセス・モデルはステップの継起を説明する一般的原理とその移行を説明する因果メカニズムに難点を抱えている。本研究では、Engeströmの探究的学習モデルを基とし、Schönの省察的実践論を中心とするリフレクションについての知見からプロセス・モデルを構成する。1)うまくいかないという結果を受けた驚きを起点とすること、2)外化・方向づけ・内化をうまくいくまで循環すること、3)批評・統制のメタ認知プロセスと動機づけを随伴することを含み込んだリフレクションのプロセス・モデルが再構成された。今後の研究として、このプロセス・モデルを分析枠組として学習者の省察を分析することと、このモデルに基づいてリフレクションを教授・指導するデザインを行うことが挙げられる。ja
dc.description.abstractThis study examines the process model for reflection in experiential learning. Previous research explained the process of experiential learning and the four steps thereof: namely, concrete experience, reflective observation, abstract conceptualization, and active experiment. This study revealed that previous models of reflection lacked a general principle and causal mechanism. This deficiency is caused by the separation of action and reflection. Schön proposed the concept of reflection-in-action beyond the dichotomy of action and reflection. Engeström constructed a process model about investigative learning, which includes a general principle—the dialectic between the abstract and specific—and the causal mechanism of contradiction. This study reconstructs the process model for reflection, integrating Schön's reflective practice theory and Engeström's investigative learning model. It includes the following points. It begins with surprise from unintended and ill-defined consequences, and then repetitively undergoes externalization, orientation, and internalization until the practitioner achieves a satisfying consequence. Finally, it accompanies motivation and meta-cognitive processes such as critique and control. Further research will analyze learners' reflection based on this process model as an analytical framework. It will also develop instructional design for facilitating and enabling reflection as a self-regulating process.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学高等教育研究開発推進センターja
dc.publisher.alternativeCenter for the Promotion of Excellence in Higher Education, Kyoto Universityen
dc.subject経験学習ja
dc.subjectリフレクションja
dc.subjectプロセス・モデルja
dc.subject省察的実践ja
dc.subject探究的学習ja
dc.subjectExperiential Learningen
dc.subjectReflectionen
dc.subjectProcess modelen
dc.subjectReflective practiceen
dc.subjectInvestigative learningen
dc.subject.ndc377-
dc.title<研究ノート>リフレクションのプロセス・モデルの検討 --Schönの省察的実践論とEngeströmの探究的学習モデルの縫合--ja
dc.title.alternative<Research Notes>The Process Model of Reflection in Experiential Learning: Integrating Schön's Reflective Practice Theory and Engeström's Investigative Learning Process Modelen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAN10487452-
dc.identifier.jtitle京都大学高等教育研究ja
dc.identifier.volume23-
dc.identifier.spage59-
dc.identifier.epage68-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey06-
dc.address立命館大学教育開発推進機構ja
dc.address.alternativeInstitute for Teaching and Learning, Ritsumeikan Universityen
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn1341-4836-
dc.identifier.jtitle-alternativeKyoto University Researches in Higher Educationen
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