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タイトル: <論文・報告>トラス梁の試設計 --載荷実験によるモデル化手法の検証と数値解析シミュレーション--
その他のタイトル: Trial Design of Truss Beams --Verification of Modeling Method by Loading Tests and Numerical Simulation--
著者: 亀井, 陽慧  KAKEN_name
田村, 駿  KAKEN_name
著者名の別形: Kamei, Hitoshi
Tamura, Shun
キーワード: トラス構造
載荷実験
構造解析
たわみ
許容応力度
Truss Structure
Loading Test
Structural Analysis
Deflection
Allowable Stress
発行日: Mar-2018
出版者: 京都大学学際融合教育研究推進センター高大接続科学教育ユニット
誌名: ELCAS Journal
巻: 3
開始ページ: 53
終了ページ: 57
抄録: トラス構造は軸力のみを受ける棒部材から成る, 剛性と強度の高い骨組を経済的に構成できる(1)構法である. トラス構造は駅などの大空間建築物を始めとして身の回りの様々な構造物に利用されている. 本研究では, まずバネを用いた実験と構造解析ソフトウェアによる数値解析を通してトラスの基本的特性を理解するとともに, 構造解析ソフトウェア上でのモデル化手法を検証した. 検証したモデル化手法を用いてトラス梁を試設計し, 一定条件下で効率よくたわみを低減できる部材構成を検討した. その結果, 梁の桁高を高くすることにより効果的にたわみが減少した. また, 斜材を追加する位置を工夫することでもたわみを制御できることがわかった.
The truss structure consists of linear members that sustain only an axial force and is a structural system that can economically construct frames with high stiffness and strength. The truss structure is used for various structures around us, including largescale space buildings, such as stations. In this research, the fundamental characteristics of the truss structure were captured through experiments using springs and numerical analyses using structural analysis software. The modeling method in the structural analysis software was also discussed. Truss beams were designed by using the modeling method, and member configurations that could efficiently reduce deflection were examined. As a result, by increasing the beam height beam deflection was effectively reduced. It was also found that deflection could be controlled by the position where the diagonal members are added.
URI: http://hdl.handle.net/2433/230590
出現コレクション:Vol. 3

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