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タイトル: <論説>漢代における「道術」の展開 : 経学・讖緯・術数
その他のタイトル: <Articles>The Evolution of Dao-shu 道術 in the Han Period : Confucian Classics 経学, Apocrypha 讖緯 and Numerology 術数
著者: 保科, 季子  KAKEN_name
著者名の別形: HOSHINA, Sueko
発行日: 1-Sep-2000
出版者: 史学研究会 (京都大学文学部内)
誌名: 史林
巻: 83
号: 5
開始ページ: 759
終了ページ: 791
抄録: 中国科学史上、後漢時代は天文学をはじめ自然科学が飛躍的に進歩した時代と目され、また合理的な思考が芽生えた時代とも言われる。しかしその一方で、讖緯思想が流行し、神秘主義に浸された時代とも捉えられてきた。後漢時代における、この一見相反する認識を整合的に理解する鍵として、本稿では「道術」という言葉に着目する。従来「学問・道徳」あるいは「神仙方術」と解釈されてきた「道術」は、漢代においては経学と天文暦数学や象数易学等の術数学を融合し、未来を予言したり災異の原因や対処法を述べ、ひいては世界そのものを認識しようとする学問であった。そして経学と術数学、両者のかけはしとなったものこそ讖緯に他ならない。このような漢代の「道術」が六朝期以降に神仙道術へと意味を変質させていくことは、漢から六朝への学術の変容を物語っている。
At the end of the Former Han dynasty, the figures known as "dao-shu zhi shi" 道術之士 prophesied such events as the fall of Wang Meng 王莽 or the restoration of the Han dynasty. The term "dao-shu" 道術 originally meant sages' virtuous deeds, but from the later period of the Former Han dynasty onward, it come to include astronomy and calendar study, putting the Confucian classics, especially the study of Yi 易 at its center. This fact implies that Confucianism had grown to be a study to understand the universe, which includes not only human virtue but also the natural world. "Chen-wei" 讖緯, or apocrypha, was the most vital medium for Confucianism to obtain knowledge of contemporary natural science. It has often been said that "Chen-wei" became popular and Confucianism declined to mysticism in the Later Han period, but we must not overlook the scientific aspect of Confucianism of this era.
記述: 個人情報保護のため削除部分あり
DOI: 10.14989/shirin_83_759
URI: http://hdl.handle.net/2433/239607
出現コレクション:83巻5号

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