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shirin_084_1_97.pdf | 1.55 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | <論説>修験道成立の史的前提 : 験者の展開 |
その他のタイトル: | <Articles>A study for reconstruction of the historical view about the establishment process of Syugendo : the emergence and development of Genja |
著者: | 徳永, 誓子 ![]() |
著者名の別形: | TOKUNAGA, Seiko |
発行日: | 1-Jan-2001 |
出版者: | 史学研究会 (京都大学文学部内) |
誌名: | 史林 |
巻: | 84 |
号: | 1 |
開始ページ: | 97 |
終了ページ: | 123 |
抄録: | 一般に修験道は平安時代に成立したとされ、修験者の前身的存在と見なされる験者の活発な活動がそれを促したと考えられている。しかし、験者という語の使用例を検討したところ、平安~鎌倉時代の験者とは山岳修行と験力を表裏一体の属性とする存在ではなく、呪を用いた治療である加持治療の能力を持つ者をさしており、天台宗の主導により加持治療が活発な展開を見せた一〇世紀に現れた語であることが明らかになった。従って、通説的験者においては不可分とされていた山岳修行と験力の関係も一貫していたわけではないといえる。奈良時代には仏教理念に基づき浄行・持戒が重視されていたのに対し、呪術の需要の高まりに伴う山岳修行の活性化およびその方法の確立に随い、一〇世紀にはそれらが絶対視されなくなり、験力の獲得が修行の目的として掲げられるに至ったのである。こうした加持治療と修行の展開は仏教、殊に密教からの逸脱的性格を持っており、験者は修行等における単純な質的向上ではなく、むしろ一〇世紀における密教の多様化と膨張を象徴する存在なのであった。 This study, based on a search of literary sources, aims to review the assumption that Syugendo was established in the Heian era by the Genja, for whom, like their supposed successors, the Syugenja, discipline on holy mountains and Genryoku (supernatural power) were the essential characteristics. The study revealed that the word "Genja" meant faith healers who practiced Kaji cures (sorcely cures) without regard for the experience of discipline on holy mountains. The term appeared in the 10th century, when the Tendai school formed a new religion which used Yorigito (the cure using Yorimashi). Also revealed was that originally there existed no significant relation between discipline on holy mountains and Genryoku. In the Nara era, faith healers were primarily required to fulfill the Buddhist seif-improvement, Jogyo (leading an immaculate life) and Jikai (observing dharma). However, as demand for Kaji cures grew and discipline on holy mountains became active and methodically established, request for Jogyo and Jikai declined to a secondary position behind Genryoku. The development of Kaji cures and discipline can be seen as a deviation from esoteric Buddhism. The emergence of the Genja represents the diversification and the expansion of esoteric Buddhism in the 10th century, rather than a simple improvement in discipline. |
記述: | 個人情報保護のため削除部分あり |
DOI: | 10.14989/shirin_84_97 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/239630 |
出現コレクション: | 84巻1号 |

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