このアイテムのアクセス数: 977

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
ctz_11_249.pdf1.19 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <特集論文 : 証言・告白・愁訴 --医療と司法における語りの現場から>現実的な模擬司法面接の分析
その他のタイトル: The Analyses of Fictitious but Realistic Forensic Interviews
著者: 仲, 真紀子  KAKEN_name
上宮, 愛  KAKEN_name
武田, 知明  KAKEN_name
水留, 成  KAKEN_name
岡田, 強志  KAKEN_name
山本, 渉太  KAKEN_name
吉元, なるよ  KAKEN_name
山城, 美奈子  KAKEN_name
著者名の別形: NAKA, Makiko
UEMIYA, Ai
TAKEDA, Tomoaki
MIZUTOME, Naru
OKADA, Tsuyoshi
YAMAMOTO, Shota
YOSHIMOTO, Naruyo
YAMASHIRO, Minako
キーワード: 司法面接
児童虐待
模擬面接
供述分析
研修教材
NICHDプロトコル
forensic/investigative interviews
child abuse
simulated interviews
conversation analysis for testimony
training materials
the NICHD protocol
発行日: 31-Aug-2019
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科 文化人類学分野
誌名: コンタクト・ゾーン
巻: 11
号: 2019
開始ページ: 249
終了ページ: 274
抄録: 司法面接とは犯罪や虐待の被害者となった可能性のある児童・供述弱者から、できるだけ正確な情報を、できるだけ被面接者の心理的負担をかけることなく聴取しようとする事実調査の方法である。本研究の目的は、司法面接の研修用教材として実務家が作成した模擬面接を分析することであった。模擬面接は、身体的虐待、性的虐待が疑われる事案における年少、ならびに年長児への面接であり、ゆるやかに構成されたシナリオにもとづき、ロールプレイのかたちで自由度をもって実施されたものであった。これらの面接を、供述分析の方法を用いて量的(発話タイプ、発話量)、質的(オープン質問によって引き出された自発的な報告、WH 質問やクローズド質問によって得られた情報、誘導や暗示の可能性等)に分析した。その結果、いずれの事例も司法面接の手続きに則って行われ、被面接者から多くの情報を引き出していること、発話量には(模擬ではあるが)話したがらない子どもや発達障害が疑われる子どもの特性が反映されていること、特に報告が断片的である場合には、面接者が被面接者の言葉を補うなどの可能性があることなどが示された。研修ではこういった模擬面接の特徴を活かし、司法面接の利点や陥りがちな問題に対する研修者への気づきを促したり、ワークを行ったりすることができるだろう。
Forensic interviewing is a method to elicit as accurate information as possible from alleged victims of crimes and abuse, while reducing as much stress as possible during the interviews. In this study, we analyzed four fictitious but realistic interviews that were created for training purpose by medical, social-work and policing professionals and researchers. The interviews were conducted based upon flexibly constructed scenario, where alleged young/old child was interviewed for suspected sexual/physical abuse. Using the methodology of conversation analysis, interviews were analyzed quantitatively (e.g., types and the amount of utterances), qualitatively (e.g., contents of utterances that were elicited by open-ended, WH- and closed questions, and suggestive and tagged questions). Results showed all the interviews were conducted along the guideline of forensic interviews, eliciting free narratives, though the amount of utterances varied reflecting the age, reluctance, and possible developmental disorder of interviewees. Also, it was suggested that interviewers might be tempted to make inference when a child gives only fragmented information. In the training, such characteristics of interviews can be used to draw trainees' attention to the benefits of forensic interviews as well as pitfalls when conducting interviews with difficult children.
URI: http://hdl.handle.net/2433/243982
出現コレクション:011

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。