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ctz_11_354.pdf | 1.73 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | <特集論文 : 医学教育と人類学の協働のかたち>臨床医学との出会い --「臨床倫理カンファレンス」を用いた文化人類学教育の試み |
その他のタイトル: | Encountering Clinical Medicine: A case study of cultural anthropological education employed in the "Conference on Clinical Ethics" |
著者: | 倉田, 誠 |
著者名の別形: | KURATA, Makoto |
キーワード: | 臨床医学教育 価値合理性 臨床倫理カンファレンス リアリティの多元性 Clinical Medical Education Value Rationality Conference on Clinical Ethics Pluralism of Reality |
発行日: | 31-Aug-2019 |
出版者: | 京都大学大学院人間・環境学研究科 文化人類学分野 |
誌名: | コンタクト・ゾーン |
巻: | 11 |
号: | 2019 |
開始ページ: | 354 |
終了ページ: | 374 |
抄録: | 2016年度の「医学教育モデル・コア・カリキュラム」の改訂により、日本の医学教育に文化人類学教育が導入されることになった。そこでは、文化人類学の「知見を臨床実践に生かす」ことが謳われており、文化人類学が臨床医学教育といかに関わっていくかが問われている。本論では、医学部において医療人類学および倫理学の教育に携わってきた筆者の経験から、医学教育のあり方や特徴を整理し、特に臨床医学教育において文化人類学の「知見」を取り入れることの意味と方法を検討する。具体的には、大学病院における「臨床倫理カンファレンス」の実施と大学教育でのそれを取り入れた授業の試みを紹介し、「目的合理性」が支配的な医療現場において「価値合理性の問題」と向き合うことの重要性とそのための方法論を示す。医学教育への文化人類学教育の導入は、臨床実践に新たな知見をもたらすだけでなく、文化人類学にとっても領域横断的な研究・教育が進むなかで自らの知のあり方をいかに提示していくかを考える絶好の機会である。 Following the latest revision of "the model core curriculum in undergraduate medical education in Japan" in 2016, cultural anthropological education has been introduced in medical training in Japan. The model core curriculum proposes to put anthropological findings to practical use in medicine. Cultural anthropologists in Japan are faced with the problem of how they might take on an active role in medical education. I have already engaged in anthropological and ethical education in a medical university for 5 years and conducted a "Conference on Clinical Ethics" in a university hospital. In this article, I analyze the style and the characteristics of medical education in Japan and discuss the aims and methods of incorporating anthropological education in medical education. Through introducing a case study of the "Conference on Clinical Ethics" and a trial of joint classes with a clinician employing the conference method, I suggest that it is important for cultural anthropologists to demonstrate the importance of thinking based on "value rationality" in medical practice and education where "means-end rationality" is dominant. Introducing cultural anthropological thinking in medical education will bring not only new perspectives in medical practice but also the opportunity for cultural anthropologists to rethink the position of anthropological knowledge in cross-disciplinary study and education. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/243989 |
出現コレクション: | 011 |
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