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タイトル: <特集論文 : 医学教育と人類学の協働のかたち>臨床現場の社会的文化的課題にともに向き合う --医療者・人類学者共同の症例検討会
その他のタイトル: Exploring Social and Cultural Problems in Clinical Situations Together: Collaborative Clinical Case Conference by Health Professionals and Anthropologists
著者: 飯田, 淳子  KAKEN_name
錦織, 宏  KAKEN_name
著者名の別形: IIDA, Junko
NISHIGORI, Hiroshi
キーワード: 症例検討会
医学教育
協働
医療/医学教育とともにある人類学
人類学の可変可能性
clinical case conference
medical education
collaboration
anthropology with medicine/medical education
variability of anthropology
発行日: 31-Aug-2019
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科 文化人類学分野
誌名: コンタクト・ゾーン
巻: 11
号: 2019
開始ページ: 392
終了ページ: 425
抄録: 医療者・人類学者共同の症例検討会は、医学生や医療者が臨床現場で遭遇する社会的・文化的課題を、人類学者と医療者が一緒に検討し、議論し、相互に学び合う場である。それは医療者と人類学者との協働の中で生まれ、主にプライマリ・ケア医向けのワークショップや医学部の授業において回を重ねる中で改善が図られてきた。そこにおいて人類学は、主に事象を社会的・文化的文脈の中でとらえる視点や、社会的・文化的事象を言語化する枠組みを提供し、そのことは特にプライマリ・ケア医たちから高い評価を得てきた。その際、重要なのは、医療者と人類学者がその課題に向き合う時間と場を共有するということ自体と、人類学の概念から出発するのではなく臨床現場の事例から出発して人類学につなげるという事例基盤型のアプローチである。この症例検討会は、人類学者が事例についてコメントや分析をしたり、医学生や医療者を教育したりする場としてだけではなく、人類学者にとっての学びの場にもなっている。そこに参与する人類学者は、医療者とのやりとりの中で、人類学が医療(者)にどのような貢献ができるかを考えると同時に、「人類学的」とはどういうことかを考えることになる。本稿では、医療者との協働実践の中でどのような形の人類学が生成されつつあるのかという、人類学の可変可能性について考察する。
A clinical case conference collaborated on by health professionals and anthropologists is an opportunity in which anthropologists and (future) health professionals consider and discuss social and cultural problems in clinical situations and learn from each other. It was created through the process of collaboration between health professionals and anthropologists and has improved while being repeatedly held as workshops for primary care physicians and as classes at medical schools. In these conferences, anthropology has provided viewpoints for situating phenomena in sociocultural contexts and frameworks for verbalising social and cultural phenomena. These conferences have been highly appreciated, especially by primary care physicians. The important points are that health professionals and anthropologists share the time and space to discuss problems, and that casebased approaches begin not from anthropological concepts but clinical situations bridging cases with anthropology. The conferences are not only opportunities for anthropologists to comment and analyse the cases or educate medical students and health professionals, but also an opportunity for them to learn. Anthropologists who participate in the conferences inevitably consider how anthropology can contribute to medicine and health professionals while they consider what it is like to be 'anthropological' in the process of correspondence with (future) health professionals. This paper explores the variability of anthropology, describing what form is created in the practice of collaboration with health professionals.
URI: http://hdl.handle.net/2433/243991
出現コレクション:011

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