このアイテムのアクセス数: 717

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
jcogpsy.18.1.pdf406.36 kBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author長谷部, 育恵ja
dc.contributor.author楠見, 孝ja
dc.contributor.alternativeHASEBE, Ikueen
dc.contributor.alternativeKUSUMI, Takashien
dc.contributor.transcriptionハセベ, イクエja-Kana
dc.contributor.transcriptionクスミ, タカシja-Kana
dc.date.accessioned2020-12-04T02:53:37Z-
dc.date.available2020-12-04T02:53:37Z-
dc.date.issued2020-08-31-
dc.identifier.issn1348-7264-
dc.identifier.issn2185-0321-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/259356-
dc.description.abstract本研究では,学習教材における処理流暢性が学習者の認知・行動に及ぼす影響を検討した.大学生(N = 68)が実験に参加し,流暢フォントを用いた学習課題と非流暢フォントを用いた学習教材に対して同時進行で取り組んだ.本研究では,流暢性が学習時のモニタリング(JOL)とコントロール(学習時間の割り当て)に及ぼす影響を見るため,参加者に対しては学習後に実施する両課題に関するテストで,それぞれ同程度の学習成績を残せるように学習を進めるよう求めた.その結果,参加者内で比較すると,流暢フォント課題に取り組んだときと比較して非流暢フォント課題に取り組んだときにはJOLの評定値は低く,かつ自由学習時間中により多くの時間が割り当てられていた.ただし,その際学習時間と学習成績との間に相関関係はみられなかった.補足的な分析からは,学習方略や課題に対する内発的動機づけや課題に対する努力などによって,学習時のコントロールやパフォーマンスに個人差が生じる可能性が示唆された.ja
dc.description.abstractAs an approach to exploring the design of effective study materials, we investigate the influences of processing fluency. Sixty-eight university-student participants received two types of study materials; one was presented in an easy-to-read font and the other was presented in a difficult-to-read font. Our comparisons of learning performance for the different materials focused on both monitoring(i.e., participant predictions of own memory scores)and control (i.e., participant allocations of study time).The participants were instructed to study the materials so that they would obtain similar scores on subsequent memory tests. The results indicated that the learners predicted lower memory scores and allocated longer study times for the materials in the difficult-to-read font compared to those in the easy-to-read font. However, no correlation was observed between study times and memory scores. Moreover, the results suggest that individual differences in terms of learner control and performance may arise from learning strategies, intrinsic motivation, and the efforts allocated to study materials.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isojpn-
dc.publisher日本認知心理学会ja
dc.publisher.alternativeThe Japanese Society for Cognitive Psychologyen
dc.rights発行元の許可を得て掲載しています。ja
dc.subject流暢性ja
dc.subject学習教材ja
dc.subjectモニタリングja
dc.subjectコントロールja
dc.subjectパフォーマンスja
dc.subjectfluencyen
dc.subjectstudy materialsen
dc.subjectmonitoringen
dc.subjectcontrolen
dc.subjectperformanceen
dc.title学習教材における処理流暢性が学習者の学習プロセスに及ぼす影響ja
dc.title.alternativeThe influences of processing fluency in study materials on learner perceptions and performanceen
dc.typejournal article-
dc.type.niitypeJournal Article-
dc.identifier.jtitle認知心理学研究ja
dc.identifier.volume18-
dc.identifier.issue1-
dc.identifier.spage1-
dc.identifier.epage11-
dc.relation.doi10.5265/jcogpsy.18.1-
dc.textversionpublisher-
dc.address京都大学大学院教育学研究科ja
dc.address京都大学大学院教育学研究科ja
dc.address.alternativeGraduate School of Education, Kyoto Universityen
dc.address.alternativeGraduate School of Education, Kyoto Universityen
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn1348-7264-
dc.identifier.eissn2185-0321-
dc.identifier.jtitle-alternativeThe Japanese Journal of Cognitive Psychologyen
出現コレクション:学術雑誌掲載論文等

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。