ダウンロード数: 303

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
R.H.E_026_001.pdf1.74 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <実践報告>PBLカリキュラムにおける長期的な学習成果の直接評価 --新潟大学歯学部でのパフォーマンス評価の縦断研究にもとづいて--
その他のタイトル: <Educational Practice Report>Direct Assessment of Long-Term Learning Outcomes in the PBL Curriculum: Based on a Longitudinal Study of Performance Assessment at the Niigata University's Faculty of Dentistry
著者: 小野, 和宏  KAKEN_name
松下, 佳代  kyouindb  KAKEN_id  orcid https://orcid.org/0000-0002-2665-6978 (unconfirmed)
斎藤, 有吾  KAKEN_name
著者名の別形: Ono, Kazuhiro
Matsushita, Kayo
Saito, Yugo
キーワード: PBL
カリキュラム
学習成果
パフォーマンス評価
保健医療福祉分野
Curriculum
Learning outcomes
Performance assessment
Medical
welfare area
発行日: 1-Dec-2020
出版者: 京都大学高等教育研究開発推進センター
誌名: 京都大学高等教育研究
巻: 26
開始ページ: 1
終了ページ: 12
抄録: 本研究の目的は、高次の統合的能力である問題解決能力の変容を、パフォーマンス評価を用いてプログラムレベルで把握することである。対象は新潟大学歯学部のPBLカリキュラムで学んだ学生82名である。独自に開発した評価ツールである改良版トリプルジャンプ(MTJ)を、第2学年から第3 学年におけるカリキュラムの異なる3 時点で実施し、縦断的に学生の問題解決能力を評価した。一方、MTJに用いた3つのパフォーマンス課題の難易度を、課題自体の複雑さと難易度に関する学生の認識という2つの側面から検討した。その結果、学年が進みPBLの学習経験が増えるにつれて、MTJの評価得点は中程度-大の効果量をもって有意に上昇していることが明らかになった。また、パフォーマンス課題はカリキュラムの学習内容を反映して、学年が進むにつれて複雑になっており、課題の難易度に関する学生の認識でも同様な結果が得られた。以上のことから、MTJの評価得点の上昇は、課題の難易度が下がったことによるものではなく、学生の問題解決能力が向上したことによると解釈された。このように、課題の難易度という観点を加えることによって、複数科目でのパフォーマンス評価の結果から、プログラムレベルでの長期的な問題解決能力の変容を評価できることが明らかになった。
The purpose of this study was to examine the transformation of students' problem-solving ability, one of the higher-order skills, by performance assessment at the educational program level. The subjects were 82 students at the Niigata University's Faculty of Dentistry, who had studied under our problem-based learning (PBL) curriculum. For direct assessment of problem-solving ability, we used modified triple jump (MTJ) which had been developed as an assessment tool for our PBL program. We performed MTJ at three different time points during the second and the third year and assessed problem-solving ability of the students longitudinally. At the same time, we also examined the difficulty level of the three performance tasks used in MTJ from two aspects, conceptual contents and student perceptions. As a result, the assessment scores of MTJ improved significantly with moderate to large effect size along with their experience of PBL. The performance tasks used in MTJ became more complex along with the accumulation of learning contents in the curriculum, and student perceptions of difficulty level of the performance tasks showed similar results. In conclusion, the reason for the score improvement was not because the tasks of MTJ became easier but because problem-solving ability of the students improved. By considering the difficulty level of the performance tasks, we were able to assess the transformation of students' problem-solving ability at the educational program level from the results of embedded performance assessment in PBL courses.
URI: http://hdl.handle.net/2433/261201
出現コレクション:26号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。