このアイテムのアクセス数: 325
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
R.H.E_026_013.pdf | 1.18 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
完全メタデータレコード
DCフィールド | 値 | 言語 |
---|---|---|
dc.contributor.author | 岩田, 貴帆 | ja |
dc.contributor.author | 柴田, 悠 | ja |
dc.contributor.alternative | Iwata, Takaho | en |
dc.contributor.alternative | Shibata, Haruka | en |
dc.contributor.transcription | イワタ, タカホ | ja-Kana |
dc.contributor.transcription | シバタ, ハルカ | ja-Kana |
dc.date.accessioned | 2021-02-03T05:50:53Z | - |
dc.date.available | 2021-02-03T05:50:53Z | - |
dc.date.issued | 2020-12-01 | - |
dc.identifier.issn | 1341-4836 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2433/261202 | - |
dc.description.abstract | 本稿では、学生の自己評価力を高めるための教授法「協議ワークを取り入れたピアレビュー」についてオンデマンド型授業でのよりよい実施方法の示唆を得ることを目的として、京都大学の社会学の教養科目で当該教授法を行い、3 つの分析を実施した。まず、当該教授法の前後で、自己評価力が向上した学生がいた一方で低下した学生もいたため、受講生の自己評価力の平均はほとんど変化しなかった。次に、自己評価力が向上した学生は、低下した学生と比較して、その後レポートをより大きく改善できていたことから、自己評価力の向上はレポートの改善に繋がる傾向が確認された。そして、自己評価力が低下した学生における協議ワークのプロセスの特徴として、自己評価の根拠を投稿する手順から逸脱していたり、評価基準の理解が不十分であったりする課題が明らかになった。改善策として、手順の意義を学生に伝えることや手順を構造化したシステムを開発・利用する等の協議ワークの実施方法について検討した。 | ja |
dc.description.abstract | Our research aims to propose how to implement "peer review with discussion for the moderation of self- and peer-assessment" in on-demand classes more effectively through three types of analyses. The data was collected from the peer review in a sociology course at Kyoto University. First, our findings imply that the average self-assessment ability of the students was not enhanced. Second, it was confirmed that the improvement of self-assessment ability leads to the improvement of students' performance. Third, the students whose self-assessment ability declined during the peer review either violated our instruction to send the evidence of self-assessment to the peer review or did not fully understand the assessment criteria. Therefore, instructing students on the importance of sending self-assessment or using the system to facilitate the procedure might improve the effectiveness of the peer review. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | jpn | - |
dc.publisher | 京都大学高等教育研究開発推進センター | ja |
dc.publisher.alternative | Center for the Promotion of Excellence in Higher Education, Kyoto University | en |
dc.subject | ピアレビュー | ja |
dc.subject | 自己評価力 | ja |
dc.subject | レポート課題 | ja |
dc.subject | オンデマンド型授業 | ja |
dc.subject | Peer review | en |
dc.subject | Self-assessment ability | en |
dc.subject | Report assignments | en |
dc.subject | On-demand classes | en |
dc.subject.ndc | 377 | - |
dc.title | <実践報告>オンデマンド型授業において自己評価力を高めるための協議ワークを取り入れたピアレビューの効果とプロセス | ja |
dc.title.alternative | <Educational Practice Report>Effectiveness and Process of Peer Review with Discussion for the Moderation of Self- and Peer-Assessment for Enhancing Students' Self-Assessment Ability in On-demand Classes | en |
dc.type | departmental bulletin paper | - |
dc.type.niitype | Departmental Bulletin Paper | - |
dc.identifier.ncid | AN10487452 | - |
dc.identifier.jtitle | 京都大学高等教育研究 | ja |
dc.identifier.volume | 26 | - |
dc.identifier.spage | 13 | - |
dc.identifier.epage | 24 | - |
dc.textversion | publisher | - |
dc.sortkey | 02 | - |
dc.address | 京都大学大学院教育学研究科 | ja |
dc.address | 京都大学大学院人間・環境学研究科 | ja |
dc.address.alternative | Graduate School of Education, Kyoto University | en |
dc.address.alternative | Graduate School of Human and Environmental Studies, Kyoto University | en |
dcterms.accessRights | open access | - |
dc.identifier.pissn | 1341-4836 | - |
dc.identifier.jtitle-alternative | Kyoto University Researches in Higher Education | en |
出現コレクション: | 26号 |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。