ダウンロード数: 611

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
ilas_4_19.pdf2.79 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <実践報告>オンライン授業での日本語能力上達を左右する要因 --2020年度前期の京都大学日本語科目履修者及び担当教員に対するアンケート調査を基に--
その他のタイトル: <Survey and Practical Report>Factors Affecting the Outcomes of Online Japanese Classes: Insights from Kyoto University 2020 Spring Semester Online Japanese Class Survey
著者: パリハワダナ, ルチラ  kyouindb  KAKEN_id  orcid https://orcid.org/0000-0003-1983-4489 (unconfirmed)
河合, 淳子  KAKEN_name
阿久澤, 弘陽  kyouindb  KAKEN_id  orcid https://orcid.org/0000-0001-9001-4497 (unconfirmed)
著者名の別形: Palihawadana, Ruchira
KAWAI, Junko
Akuzawa, Koyo
キーワード: オンライン日本語授業
学習技能
集中力
インタラクション
海外履修者
Online Japanese learning
specific skills
stress
concentration
preparation and revision
interaction
overseas auditor
発行日: Mar-2021
出版者: 京都大学国際高等教育院
誌名: 京都大学国際高等教育院紀要
巻: 4
開始ページ: 19
終了ページ: 39
抄録: 授業のオンライン実施は日本語学習者の日本語能力の上達にいかなる影響を与えるのか。その検証を目的として、2020年度前期に京都大学で開講したオンライン日本語授業の履修者及び担当教員を対象としたアンケート調査を実施した。履修者、教員共にオンライン授業で日本語能力が概ね上達したと実感していることから、オンライン授業を介して日本語能力の上達は充分に可能なことが明らかになった。しかし、上達を実感していない履修者も一定程度見られることが浮き彫りになった、一方、オンライン授業への転換によって生じた学習媒体、学習環境、学習スタイルの変化による影響に対する検証では、オンライン日本語授業の効果を左右し得る要素としてストレス、集中力、予習・復習の必要性、質問しにくさ、インタラクション及び学習環境が浮かび上がってきた。オンライン授業を実施する際には、それらに対する注意が必要であること、更には、学習技能に合わせたより一層の工夫が必要であることが示唆された。
This study aims to reveal the language learning outcomes of online Japanese classes and factors affecting such outcomes by analyzing the results of a survey conducted in 2020 having 166 Japanese language learners taking Japanese language courses at Kyoto University and 22 teachers as its target. The results show that both the learners and the teachers found favorable improvements in Japanese language skills, showing the potential of online classes as a tool to develop Japanese language skills. However, the study also reveals that factors such as stress, concentration difficulties, effort put into preparation and revision, difficulties in asking questions during classes, interaction with classmates and with the teachers as well as the study environment could affect the outcomes of an online Japanese class. Furthermore, the findings suggest that the effect may vary depending on the specific language skill targeted in each class.
記述: ファイル差し替え(2021/05/11)
著作権等: 本誌に掲載された論文、研究ノート、書評、調査・報告その他類似のものの著作権は、教育院に帰属する。
DOI: 10.14989/ILAS_4_19
URI: http://hdl.handle.net/2433/262677
出現コレクション:第4号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。