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Title: セキュリティ人材育成におけるセキュリティマインド教育の教材開発と実践
Other Titles: Teaching Materials Development and Practice of Security-Mind Education
Authors: 金谷, 吉成  KAKEN_name
飯田, 勝吉  KAKEN_name
小谷, 大祐  kyouindb  KAKEN_id  orcid https://orcid.org/0000-0003-4305-8379 (unconfirmed)
Author's alias: KANAYA, Yoshinari
IIDA, Katsuyoshi
KOTANI, Daisuke
Issue Date: Jan-2021
Publisher: 日本ソフトウェア科学会
Journal title: コンピュータソフトウェア
Volume: 38
Issue: 1
Start page: 38
End page: 44
Abstract: enPiT-Securityでは, PBL演習を中心にセキュリティ人材育成の取り組みを進めているが, 実践的演習で得た知識やスキルを悪用しないよう, 受講者に法律や倫理に関するセキュリティマインドを身に付けさせることが不可欠である. こうした問題意識に基づき, 報告者らはセキュリティマインド教育の教材と確認テスト及び解説を作成し, 14の連携大学がそれぞれ実施する演習において統一した教材を用いてセキュリティマインド教育を実践するとともに, 確認テストの結果や受講者・外部有識者による意見を踏まえ, 教材及び確認テストの改善を行った. これにより, 担当教員や演習内容にかかわらず均質なセキュリティマインド教育を実現することが可能となった.
In enPiT-Security, we have been working on the development of security professional with the educations at PBL seminars. It is essential to make the students acquire "Security-Mind” about law and ethics so that they do not misuse the knowledge and skills acquired in the practical seminars. Based on this awareness, we developed materials for Security-Mind education, questions for a proficiency test, and explanations. And we practiced this education using the same teaching materials at each PBL seminars in 14 partner universities.The materials and questions were improved based on the results of the proficiency test and the opinions of the students and external experts. As a result, we were able to realize a homogeneous Security-Mind education regardless of the teacher or the contents of the seminar.
Description: 特集 実践的IT教育
Rights: ここに掲載した著作物の利用に関する注意 本著作物の著作権は日本ソフトウェア科学会に帰属します.本著作物は著作権者である日本ソフトウェア科学会の許可のもとに掲載するものです.ご利用に当たっては「著作権法」に従うことをお願いいたします.
Notice for the use of this material: The copyright of this material is retained by the Japan Society for Software Science and Technology (JSSST). This material is published on this web site with the agreement of the JSSST. Please be complied with Copyright Law of Japan if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof
URI: http://hdl.handle.net/2433/265949
DOI(Published Version): 10.11309/jssst.38.1_38
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