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dc.contributor.author亀甲, 博貴ja
dc.contributor.author松吉, 俊ja
dc.contributor.authorRichardson, Johnen
dc.contributor.author牛久, 敦ja
dc.contributor.author笹田, 鉄郎ja
dc.contributor.author村脇, 有吾ja
dc.contributor.author鶴岡, 慶雅ja
dc.contributor.author森, 信介ja
dc.contributor.alternativeKameko, Hirotakaen
dc.contributor.alternativeMatsuyoshi, Suguruen
dc.contributor.alternativeUshiku, Atsushien
dc.contributor.alternativeSasada, Tetsuroen
dc.contributor.alternativeMurawaki, Yugoen
dc.contributor.alternativeTsuruoka, Yoshimasaen
dc.contributor.alternativeMori, Shinsukeen
dc.date.accessioned2022-09-30T08:09:33Z-
dc.date.available2022-09-30T08:09:33Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/276421-
dc.description.abstract近年,シンボルグラウンディングや言語生成,自然言語による非言語データの検索など,実世界に紐づいた自然言語処理への注目が高まっている.我々は,将棋のゲーム局面に付随する解説文がこれらの課題の興味深いテストベッドになると考えている.解説者は現在の局面だけでなく過去や未来の指し手に言及しており,これらはゲーム木にグラウンディングされることから,ゲーム木探索アルゴリズムを活用した実世界対応の研究が期待できる.本論文では,我々が構築した,人手による単語分割・固有表現・モダリティ表現・事象の事実性のアノテーションを行った将棋解説文コーパスを説明する.ja
dc.description.abstractIn recent years, there has been a surge of interest in the natural language processing related to the real world, such as symbol grounding, language generation, and nonlinguistic data search using natural language queries. We argue that shogi (Japanese chess) commentaries, which are accompanied by game states, are an interesting testbed for these tasks. A commentator refers not only to the current board state but also to the past and future moves, and yet such references can be grounded in the game tree, possibly with the help of modern game-tree search algorithms. In this paper, we build a shogi commentary corpus and augment it with a manual annotation of word segmentation, named entities, modality expressions, and event factuality. This corpus can be used to train a computer to identify words and phrases that signal factuality and to determine events with the said factuality, paving the way for grounding possible and counterfactual states.en
dc.language.isojpn-
dc.publisher言語処理学会ja
dc.publisher.alternativeAssociation for Natural Language Processingen
dc.rights© 2021 一般社団法人 言語処理学会ja
dc.rightsLicensed under CC BY 4.0en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectコーパスja
dc.subjectゲーム解説ja
dc.subject固有表現ja
dc.subjectモダリティja
dc.subject事実性ja
dc.subjectシンボルグラウンディングja
dc.subjectCorpusen
dc.subjectGame Commentaryen
dc.subjectNamed Entityen
dc.subjectModalityen
dc.subjectFactualityen
dc.subjectSymbol Groundingen
dc.title将棋解説文への固有表現・モダリティ情報アノテーションja
dc.title.alternativeJapanese Chess Commentary Corpus with Named Entity and Modality Annotationen
dc.typejournal article-
dc.type.niitypeJournal Article-
dc.identifier.jtitle自然言語処理ja
dc.identifier.volume28-
dc.identifier.issue3-
dc.identifier.spage847-
dc.identifier.epage873-
dc.relation.doi10.5715/jnlp.28.847-
dc.textversionpublisher-
dcterms.accessRightsopen access-
datacite.awardNumber26540190-
datacite.awardNumber26280084-
datacite.awardNumber18K11427-
datacite.awardNumber19K20341-
datacite.awardNumber.urihttps://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-26540190/-
datacite.awardNumber.urihttps://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-26280084/-
datacite.awardNumber.urihttps://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-18K11427/-
datacite.awardNumber.urihttps://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-19K20341/-
dc.identifier.pissn1340-7619-
dc.identifier.eissn2185-8314-
dc.identifier.jtitle-alternativeJournal of Natural Language Processingen
jpcoar.funderName日本学術振興会ja
jpcoar.funderName日本学術振興会ja
jpcoar.funderName日本学術振興会ja
jpcoar.funderName日本学術振興会ja
jpcoar.awardTitle解説するコンピュータ将棋:データ分析と未来予測の言語化ja
jpcoar.awardTitle作業実施映像からの手順文書の自動生成ja
jpcoar.awardTitle実世界と可能世界が参照可能であるテキストの日本語モダリティ解析ja
jpcoar.awardTitle音声対話による将棋の感想戦支援システムの構築ja
出現コレクション:学術雑誌掲載論文等

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