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dc.contributor.author藤林, 啓一郎ja
dc.contributor.alternativeFujibayashi, Keiichirōen
dc.date.accessioned2022-09-30T08:49:45Z-
dc.date.available2022-09-30T08:49:45Z-
dc.date.issued2022-09-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/276509-
dc.description.abstractテーブルトーク・ロールプレイング・ゲーム(TRPG)は物語を共創する体験を楽しむ遊びである. だが, 遊んだ結果として楽しくないこともある. 体験の品質を左右する要素のなかでも, ゲームマスター(GM)の役割が重要である. 将棋など勝敗が明確な競技性ゲームに対して, 共創性ゲームが「上手い」とはどう評価すればいいか. 筆者は初心者からゲームデザイナー, 公認GM評価まで多様な422人以上のGMのセッションを参与観察し, フォーマルな評価も筆者個人の経験も参考にし, 自己エスノグラフィーの手法により, 楽しさと要因を考察してきた. その気づきを「力量マップ」形式で提示する. プロフェッショナルGMだけでなく, 深く濃くTRPGの楽しみを追求するアマチュアGMにも活用していただくことを期待する.ja
dc.description.abstractTable Talk Role-Playing Games (TRPGs) allow players to enjoy the experience of co-creating a story. However, there are times when the experience is not enjoyable. Among the factors that affect the quality of the experience, the role of the Game Master (GM) is important. In contrast to competitive games such as Shogi, where victory or defeat is clear-cut, how do we evaluate the “skill” of a co-creation game? The author has observed more than 422 GM sessions, ranging from beginners to game designers to certified GMs, and has considered the factors of enjoyment by using autoethnography, referring to both formal evaluations and the author’s personal experiences. The findings are presented in the form of a “competence map.” The author hopes that not only professional GMs but also amateur GMs who pursue TRPG enjoyment in depth will make use of the suggestions.en
dc.language.isojpn-
dc.publisher日本RPG学研究会ja
dc.publisher.alternativeJapanese Association for Role-Playing Game Studiesen
dc.rightsThis work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rightsこの作品はクリエイティブ・コモンズ表示4.0国際ライセンスの下に提供されています.ja
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ja-
dc.subject共創ja
dc.subject力量ja
dc.subjectゲームマスター(GM)ja
dc.subject品質ja
dc.subjectTRPGen
dc.subjectCo-creationen
dc.subjectcompetenceen
dc.subjectGame Master (GM)en
dc.subjectqualityen
dc.subject.ndc798-
dc.title<実践報告>ゲームマスターの力量マップ: プロフェッショナルの要件ja
dc.title.alternative<Case Reports>Competence Map for Game Masters: Professional Requirementsen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.jtitleRPG学研究ja
dc.identifier.volume3-
dc.identifier.spage33-
dc.identifier.epage45-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey06-
dc.address独立研究者ja
dc.address.alternativeIndependent Scholaren
dc.relation.urlhttps://jarps.net/journal/issue/view/4-
dc.identifier.selfDOI10.14989/jarps_3_33-
dcterms.accessRightsopen access-
dc.relation.isDerivedFromhttps://jarps.net/journal/issue/view/4-
dc.identifier.eissn2434-9682-
dc.identifier.jtitle-alternativeJapanese Journal of Analog Role-Playing Game Studiesen
出現コレクション:3号: 千の顔を持つゲームマスター:アナログロールプレイングゲームのゲームマスタリング,主催,作成や運営について

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