ダウンロード数: 208
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
jarps_3_46.pdf | 483.9 kB | Adobe PDF | 見る/開く |
完全メタデータレコード
DCフィールド | 値 | 言語 |
---|---|---|
dc.contributor.author | White, William J. | en |
dc.contributor.author | LaLone, Nicolas | en |
dc.contributor.author | Mizer, Nicholas J. | en |
dc.contributor.alternative | ホワイト, ウィリアム J. | ja |
dc.contributor.alternative | ラローン, ニコラス | ja |
dc.contributor.alternative | マイザー, ニコラス J. | ja |
dc.date.accessioned | 2022-09-30T08:49:45Z | - |
dc.date.available | 2022-09-30T08:49:45Z | - |
dc.date.issued | 2022-09-30 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2433/276510 | - |
dc.description.abstract | This paper uses Kenneth Burke's dramatistic approach to examine the way that the tabletop RPG Game Master (GM) is depicted in a number of different TRPG fan discourse sites distributed over time. The result of the analysis is a “rhetoric of the GM” comprising a fourfold typology of understandings of the referee role, labeled as “Fan, ” “Challenger, ” “Grown-Up, ” and “Demiurge, ” based on contingencies of dialogic versus monologic and adversarial versus non-adversarial orientations to the player-GM relationship. | en |
dc.description.abstract | 本稿では, ケネス・バークの劇作論的アプローチを用いて, 時系列に分布する様々なTRPGファンの言説サイトにおいて, 卓上RPGのゲームマスター(GM)がどのように描かれているかを検証した. その結果, プレイヤー・GM関係における対話的対単一的, 敵対的対非敵対的な方向性に基づき, 「ファン」「チャレンジャー」「成長した者」「デミウルジ」の>つのタイプに分類されるレフリー役の理解から「レトリック・オブ・ザ・GM(ゲームマスターの修辞学)」を作成することに成功した. | ja |
dc.language.iso | eng | - |
dc.publisher | 日本RPG学研究会 | ja |
dc.publisher.alternative | Japanese Association for Role-Playing Game Studies | en |
dc.rights | This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. | en |
dc.rights | この作品はクリエイティブ・コモンズ表示4.0国際ライセンスの下に提供されています. | ja |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ja | - |
dc.subject | Game Master (GM) | en |
dc.subject | Kenneth Burke | en |
dc.subject | Rhetoric | en |
dc.subject | ゲームマスター (GM) | ja |
dc.subject | ケネス・バーク | ja |
dc.subject | 修辞学 | ja |
dc.subject.ndc | 798 | - |
dc.title | <Original Research>At the Head of the Table: The TRPG GM as Dramatistic Agent | en |
dc.title.alternative | <研究論文>テーブルの上座: 劇作論的なアクターとしてのTRPGゲームマスター | ja |
dc.type | departmental bulletin paper | - |
dc.type.niitype | Departmental Bulletin Paper | - |
dc.identifier.jtitle | RPG学研究 | ja |
dc.identifier.volume | 3 | - |
dc.identifier.spage | 46 | - |
dc.identifier.epage | 58 | - |
dc.textversion | publisher | - |
dc.sortkey | 07 | - |
dc.address | Penn State Altoona | en |
dc.address | University of Nebraska-Omaha | en |
dc.address | Rensselaer Polytechnic Institute | en |
dc.address.alternative | ペン・ステート・アルテューナ大学 | ja |
dc.address.alternative | ネブラスカ州立オマハ大学 | ja |
dc.address.alternative | レンセラー工科大学 J. | ja |
dc.relation.url | https://jarps.net/journal/issue/view/4 | - |
dc.identifier.selfDOI | 10.14989/jarps_3_46 | - |
dcterms.accessRights | open access | - |
dc.relation.isDerivedFrom | https://jarps.net/journal/issue/view/4 | - |
dc.identifier.eissn | 2434-9682 | - |
dc.identifier.jtitle-alternative | Japanese Journal of Analog Role-Playing Game Studies | en |
出現コレクション: | 3号: 千の顔を持つゲームマスター:アナログロールプレイングゲームのゲームマスタリング,主催,作成や運営について |
このアイテムは次のライセンスが設定されています: クリエイティブ・コモンズ・ライセンス