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dc.contributor.authorWhite, William J.en
dc.contributor.authorLaLone, Nicolasen
dc.contributor.authorMizer, Nicholas J.en
dc.contributor.alternativeホワイト, ウィリアム J.ja
dc.contributor.alternativeラローン, ニコラスja
dc.contributor.alternativeマイザー, ニコラス J.ja
dc.date.accessioned2022-09-30T08:49:45Z-
dc.date.available2022-09-30T08:49:45Z-
dc.date.issued2022-09-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/276510-
dc.description.abstractThis paper uses Kenneth Burke's dramatistic approach to examine the way that the tabletop RPG Game Master (GM) is depicted in a number of different TRPG fan discourse sites distributed over time. The result of the analysis is a “rhetoric of the GM” comprising a fourfold typology of understandings of the referee role, labeled as “Fan, ” “Challenger, ” “Grown-Up, ” and “Demiurge, ” based on contingencies of dialogic versus monologic and adversarial versus non-adversarial orientations to the player-GM relationship.en
dc.description.abstract本稿では, ケネス・バークの劇作論的アプローチを用いて, 時系列に分布する様々なTRPGファンの言説サイトにおいて, 卓上RPGのゲームマスター(GM)がどのように描かれているかを検証した. その結果, プレイヤー・GM関係における対話的対単一的, 敵対的対非敵対的な方向性に基づき, 「ファン」「チャレンジャー」「成長した者」「デミウルジ」の>つのタイプに分類されるレフリー役の理解から「レトリック・オブ・ザ・GM(ゲームマスターの修辞学)」を作成することに成功した.ja
dc.language.isoeng-
dc.publisher日本RPG学研究会ja
dc.publisher.alternativeJapanese Association for Role-Playing Game Studiesen
dc.rightsThis work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rightsこの作品はクリエイティブ・コモンズ表示4.0国際ライセンスの下に提供されています.ja
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ja-
dc.subjectGame Master (GM)en
dc.subjectKenneth Burkeen
dc.subjectRhetoricen
dc.subjectゲームマスター (GM)ja
dc.subjectケネス・バークja
dc.subject修辞学ja
dc.subject.ndc798-
dc.title<Original Research>At the Head of the Table: The TRPG GM as Dramatistic Agenten
dc.title.alternative<研究論文>テーブルの上座: 劇作論的なアクターとしてのTRPGゲームマスターja
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.jtitleRPG学研究ja
dc.identifier.volume3-
dc.identifier.spage46-
dc.identifier.epage58-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey07-
dc.addressPenn State Altoonaen
dc.addressUniversity of Nebraska-Omahaen
dc.addressRensselaer Polytechnic Instituteen
dc.address.alternativeペン・ステート・アルテューナ大学ja
dc.address.alternativeネブラスカ州立オマハ大学ja
dc.address.alternativeレンセラー工科大学 J.ja
dc.relation.urlhttps://jarps.net/journal/issue/view/4-
dc.identifier.selfDOI10.14989/jarps_3_46-
dcterms.accessRightsopen access-
dc.relation.isDerivedFromhttps://jarps.net/journal/issue/view/4-
dc.identifier.eissn2434-9682-
dc.identifier.jtitle-alternativeJapanese Journal of Analog Role-Playing Game Studiesen
Appears in Collections:Issue 3: The Master with a Thousand Faces: Game Mastering, Organizing, Plotting, and Running Analog Role-Playing Games

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