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dc.contributor.author五十嵐, 梨々花ja
dc.contributor.author青山, 征彦ja
dc.contributor.alternativeIgarashi, Ririkaen
dc.contributor.alternativeAoyama, Masahikoen
dc.date.accessioned2022-09-30T08:49:46Z-
dc.date.available2022-09-30T08:49:46Z-
dc.date.issued2022-09-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/276511-
dc.description本論文は, 第1著者が成城大学社会イノベーション研究科に提出した修士論文をもとにしたものである. 内容の一部は, 日本質的心理学会でも発表された(青山・五十嵐 2021).ja
dc.description.abstractテーブルトップ・ロールプレイング・ゲーム(TRPG)では, プレイヤーが自由にプレイヤーキャラクターを創作することができる. そのことが, プレイヤーにとってどのような意味があるのかを, インタヴュー調査とフィールド観察という2つの調査から探索的に検討した. その結果, プレイヤーは自分とは異なるジェンダーのプレイヤーキャラクターを創作するなどして, 普段の自分とは違う自分になっていること, プレイヤーだけでなくプレイヤーキャラクターも込みにしたコミュニティがロールプレイを支えていると考えられた. なお, 本研究で得られた知見がごく限られたコミュニティから得られたものである点は, 本研究の限界である.ja
dc.description.abstractTabletop role-playing games (TRPGs) allow players to freely create their own player characters. We conducted an exploratory study of the significance of this fact for players through two studies: An interview survey and field observations. As a result, we found that players create player characters of different genders from their own, becoming different from their usual selves. They create a TRPG community that includes not only the players but also their player characters, which supports the role-playing. The fact that the findings of this study were obtained from a very limited community is a limitation of this study.en
dc.language.isojpn-
dc.publisher日本RPG学研究会ja
dc.publisher.alternativeJapanese Association for Role-Playing Game Studiesen
dc.rightsThis work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rightsこの作品はクリエイティブ・コモンズ表示4.0国際ライセンスの下に提供されています.ja
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ja-
dc.subjectジェンダーja
dc.subjectプレイヤーキャラクター(PC)ja
dc.subjectロールプレイja
dc.subjectTRPGen
dc.subjectgenderen
dc.subjectplayer character (PC)en
dc.subjectrole-playen
dc.subject.ndc798-
dc.title<研究論文>TRPGでのロールプレイにおいてプレイヤーキャラクターを創作することの意味: キャラクターのジェンダーと歴史についての設定を中心にja
dc.title.alternative<Original Research>What it Means to Create Player Characters for Tabletop Role-Playing Games: Focusing on Setting a Character's Gender and Historyen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.jtitleRPG学研究ja
dc.identifier.volume3-
dc.identifier.spage59-
dc.identifier.epage69-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey08-
dc.address独立研究者ja
dc.address成城大学ja
dc.address.alternativeIndependent Scholaren
dc.address.alternativeSeijō Universityen
dc.relation.urlhttps://jarps.net/journal/issue/view/4-
dc.relation.urlhttp://www.shitsushin18.jp/-
dc.identifier.selfDOI10.14989/jarps_3_59-
dcterms.accessRightsopen access-
dc.relation.isDerivedFromhttps://jarps.net/journal/issue/view/4-
dc.relation.isDerivedFromhttp://www.shitsushin18.jp/-
dc.identifier.eissn2434-9682-
dc.identifier.jtitle-alternativeJapanese Journal of Analog Role-Playing Game Studiesen
出現コレクション:3号: 千の顔を持つゲームマスター:アナログロールプレイングゲームのゲームマスタリング,主催,作成や運営について

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